Hantering av rabatter i Visma Net

Artikeln förklarar hur du kan hantera rabatter i Visma Net genom att skapa och konfigurera rabattkoder och tillhörande sekvenser.

I Visma Net finns det två huvudsakliga metoder för att hantera rabatter beroende på företagets behov och hur automatiserad processen ska vara. Den absolut simplaste metoden är att manuellt lägga in rabatten på raden i rutan "Rabatt i %" på ordern. Denna metod ger användaren full kontroll över varje enskild rabatt som tillämpas men kräver att rabatten manuellt måste registreras på varje orderrad i varje order.

Automatisera hantering av rabatter

Om du istället vill automatisera hanteringen av rabatter finns steg-för-steg-instruktioner och mer information tillgängligt i denna artikel.

För att komma igång finns det några inställningar som är bra att känna till eftersom de kan påverka hur rabatten beräknas. Den första inställningen hittar du under Kundreskontra - Egenskaper - Kundreskontra (AR101000). Klicka på fliken "Pris- och rabattinställningar" för att se mer.

Här kan du ställa in "Underlag för radrabatt" som avgör vilket pris rabatten ska baseras på. Du kan välja mellan två alternativ.

  • Pris efter rabatter: Rabatten kommer att användas på radbeloppet.
  • Enhetspris: Rabatten används på artikelns enhetspris.

I "Använd kvantitetsrabatter på" kan du välja hur kvantitetsrabatter ska användas. Du får två alternativ:

  • Radenheten: Systemet applicerar rabatten på antalet enheter på dokumentraden.
  • Basenheten: Systemet konverterar antalet enheter på dokumentraden till ett antal i basenheten och rabatter appliceras på detta antal basenheter.

Om du har specifika försäljningspriser för en viss kund eller kundprisklass kan du välja att exkludera rabatter genom att avmarkera respektive kryssruta vid behov. Detta är särskilt användbart för att säkerställa att de specifika priserna förblir oförändrade oavsett eventuella rabatter som kan tillämpas.

Konfiguration av rabattkoder

När rabatter konfigureras i Visma Net finns två huvudsteg: skapa en rabattkod och därefter definiera en sekvens för den rabattkoden.

Rabattkoden representerar de övergripande inställningarna där du anger om rabatten ska baseras på kund, artikel eller andra kriterier.

Sekvensen för rabattkoden specificerar detaljer som vilka kunder eller artiklar rabatten ska tillämpas på samt hur stor rabatten ska vara, vilken volym som krävs och andra relevanta parametrar. Flera sekvenser kan kopplas till samma rabattkod vilket möjliggör flexibilitet i rabattstrukturen.

För att sätta upp en rabattkod, navigera till Kundreskontra - Egenskaper - Rabattkoder (AR209000). Skapa en ny rabattkod genom att klicka på "+". Börja med att skapa ett ID som du själv bestämmer i kolumnen "Rabattkod", lägg därefter till en beskrivning för rabattkoden.

Välj därefter vilken typ av rabatt som ska gälla med tre alternativ: Rad, Grupp eller Verifikat.

  • Rad är en radrabatt, som tillämpas per rad.
  • Grupp gäller för en grupp av rader till exempel flera artiklar för en specifik kund där rabatten räknas på samtliga rader.
  • Verifikat tillämpar rabatten på hela dokumentet.

Nästa steg är att ange villkoren för rabatten i fältet ”Tillämpning för”. Detta kan vara en manuell rabatt utan villkor, en kombination av exempelvis kund och artikel eller lager och artikel. Valmöjligheterna beror på vilken rabattyp som valdes i föregående steg.

Du kan även välja om autonumrering ska användas och definiera det senaste numret i sekvensen vilket är relevant när sekvenser skapas för rabattkoden. Detta kan antingen ställas in manuellt eller ske automatiskt.

 

För att konfigurera sekvensen, det andra steget som behöver konfigureras, navigera till Kundreskontra - Register - Rabatter (AR2095PL). Följ dessa steg:

  1. Välj rabattkod: Välj den rabattkod som skapades i föregående steg.
  2. Välj sekvensnummer: Om rutan för autonumrering inte var markerad vid skapandet av rabattkoden, välj ett sekvensnummer här. Annars visas '<New>' i denna ruta innan du sparar, och rabatten tilldelas automatiskt nästa nummer enligt autonumreringen. 

  3. Aktivera rabatten: Kryssa i rutan för aktiv om du vill att rabatten ska vara aktiv; avmarkera rutan om den ska vara inaktiv.
  4. Kampanjinställningar: Kryssa i rutan om det ska vara en kampanj och välj aktuella datum. Om kampanj inte är relevant, lämna rutan urkryssad.
  5. Beskrivning: Skriv en beskrivning om du vill ha en annan än den som ärvs från rabattkoden.
  6. Rabatt per: I rutan ”Rabatt per” välj antingen procent eller belopp.
  7. Brytpunkt: I rutan ”Brytpunkt” välj om brytpunkten ska baseras på belopp eller antal.
  8. Ange rabatten: Under fliken ”Brytpunkter rabatt” lägg till en ny rad. Fyll i rutan ”Ny brytpunkt antal” och välj brytpunkt. Om ingen brytpunkt ska finnas ange 0. Ange sedan rabattens procent i rutan ”Ny rabatt, %” och specificera datum för när rabatten ska gälla.
  9. Villkor för tillämpning: Beroende på vilka villkor som angavs i rutan ”Tillämpning för” i rabattkoden kommer olika flikar att visas bredvid fliken ”Brytpunkter rabatt” (exempelvis Kunder). Fyll i dessa fält.
  10. Spara ändringar: Spara dina ändringar och klicka på knappen ”Uppdatera rabatter”. Om du vill uppdatera rabatten, ange de nya värdena i fliken ”Brytpunkt rabatt” på samma sätt som tidigare.

Det är möjligt att skapa flera sekvenser i Rabatter för samma Rabattkod. När dessa steg har genomförts kommer rabatten automatiskt att synas när en order eller faktura skapas utan att du manuellt behöver lägga till den på raden. Om det gäller en Radrabatt visas rabatten direkt på raden. Vid Grupprabatt eller Verifikatrabatt kan rabatten ses under fliken "Rabattdetaljer". Det totala rabattbeloppet visas högst upp i orderns eller fakturans huvud.

Viktigt att notera: Om flera rabattkombinationer används på samma order kan det bli svårt att spåra ursprunget till varje rabatt. Rabatterna tillämpas därför enligt följande hierarki: Radrabatt, Grupprabatt och Verifikatrabatt. Vid tillämpning av dessa rabatter, till exempel om en kund har en specifik rabatt samtidigt som en artikel har en separat rabatt kommer systemet att välja den mest fördelaktiga rabatten. Detta innebär att endast rabatten med högst procent eller störst belopp används och rabatterna kombineras inte.