Återrapportera manuellt en betalning i AutoPay som blivit betalad eller avbruten

I denna artikeln så visar vi hur du kan tvinga återapportering till Visma Net av utbetalningar i AutoPay, antingen som betalade eller avvisade

I vissa fall så önskar man avbryta en leverantörsbetalning man redan skickat till banken och då kan man behöva göra det inne i sin internetbank beroende på vilken bank man har. Avbryter man betalningen direkt i banken så återapporteras inte detta per automatik till AutoPay och betalningen kommer där med ligga kvar med statusen "Mottagen av bank" i AutoPay och statusen "Utskriven" i Visma Net.

Detta betyder också att leverantörsfakturan är låst till en utbetalning som inte kommer återrapporteras från AutoPay. För att ta bort denna leverantörsutbetalning, alternativt betalmarkera den, är det lättaste sättet att man går in i AutoPay och går in i menyvalet "Översikt" och välj sedan filtret "Transaktionsöversikt".

Leta därefter fram utbetalningen som du avbrutit i banken och vill få återraporterad till Visma Net. Klicka på det tre plupparna längst till höger på raden och klicka på "Markera som avvisad" alternativt "Markerad som betald".

 

Om du väljer att markera som avvisad så kommer detta göra så att AutoPay tar bort leverantörsbetalningen med status Utskriven i Visma Net och leverantörsfakturan blir då fri att matcha mot valfri transaktion, alternativt skickas för betalning på nytt via betalningsförslag. Om du väljer att markera som betald så kommer AutoPay att stänga leverantörsbetalningen i Visma Net vilket då också kommer stänga leverantörsfakturan.