Lägga till och ändra roller på användare i OneStop Reporting

För att lägga till och hantera roller på användare finns det flera alternativ, här nedan går vi igenom 2 möjliga tillvägagångssätt för att på ett enkelt sätt lägga till roller på enstaka eller flera användare samtidigt.

 

Lägga till Roll genom knappen Åtgärder och lägga till på flera Användare

  1. I vänstermenyn navigerar vi till Administration, ser du inte detta val i menyn till vänster, klicka då först på Fler och därefter Administration.
  2. Du hamnar direkt i den flik som hanterar AnvändareKundnivå.
  3. Markera de eller den användare du önskar redigera genom att bocka i den bock som finns vänster om deras Användarnamn.
  4. Därefter klickar du på den gröna knappen med namnet Åtgärder som finns uppe till höger i denna flik.
  5. Välj Tilldela roller och en ny dialogruta öppnas.
  6. Uppe till vänster i den dialogruta som öppnats klickar du på det fält där det står Sök efter en roll att lägga till. En rullgardinslista exponeras och en lista med de roller som finns i miljön visas, välj den roll som du vill koppla till användaren du markerade i början.
  7. I listan nedan ser du en översikt över de roller som användaren du markerade i början har och lägst till höger vilken åtgärd som förändras på respektive rad av rollerna som finns och väljs. När du är klar, klicka på Ok längst ner i dialogrutan.

 

Lägga till Roll genom klicka på en Användare

  1. I vänstermenyn navigerar vi till Administration, ser du inte detta val i menyn till vänster, klicka då först på Fler och därefter Administration.
  2. Du hamnar direkt i den flik som hanterar AnvändareKundnivå.
  3. Klicka på den användarens Användarnamn som du önskar redigera och lägga till roll på.
  4. En meny öppnas med övergripande information om användaren och dess åtkomst och rättigheter. Längst ned hittar du Roller. Klicka på pilen ned bredvid Roller för att se vilka 
    Roller som finns kopplade mot denna användare just nu.
  5. Klicka på pennan längst till höger på raden Roller för att redigera rollerna som är kopplade till användaren och en ny dialogruta öppnas.
  6. Uppe till vänster i den dialogruta som öppnats klickar du på det fält där det står Sök efter en roll att lägga till. En rullgardinslista exponeras och en lista med de roller som finns i miljön visas, välj den roll som du vill koppla till användaren du markerade i början.
  7. I listan nedan ser du en översikt över de roller som användaren du klickat på har och lägst till höger vilken åtgärd som förändras på respektive rad av rollerna som finns och väljs. När du är klar, klicka på Ok längst ner i dialogrutan.

 

Önskar ni gå vidare och nu lägga till ytterligare begränsning på användarna avseende företags- och dataåtkomst i OneStop Reporting, klicka då följande länk för att komma vidare till nästa kunskapsartikel i kunskapsbanken.

Hantera och begränsa företags- och dataåtkomst per användare