Denna artikeln förklarar hur man kan arbeta med serienummer, partinummer och förfallodatum i Visma Net
Serienummer, partinummer och förfallodatum används för att kunna spåra artiklar. Ett partinummer är ett gemensamt nummer för flera artiklar och ett serienummer är ett unikt nummer för en artikel. För att det här ska fungera krävs det en del inställningar. Viktigt är att man inte använder artikeln innan alla inställningar är inställda. Man ska alltså sätta inställningar för Parti-/Serienummer innan man gör in- och utleveranser.
- Skapa först en Parti-/serieklass med olika inställningar.
- Koppla sedan till artikelklassen
- Därefter kopplas Parti-/serieklassen till artikeln
Dessa inställningar går att överstyra på artikeln.
Skapa en Parti-/serieklass för varje typ av spårning du vill använda.
Parti-/serieklass skapas genom att klicka upp till vänster på fältet ”Meny” och sedan:
- Lager
- Visa hela menyn.
- Under kolumnen ”Egenskaper” klicka på ”Parti/Serieklass”.
De inställningar som man måste göra på varje klass är:
- Vilken ”Spårningsmetod” som skall användas
- Om ”Förfallodatum” ska användas
- Vilken ”Tilldelningsmetod” som skall användas
- Vilken ”Metod för lageruttag” som skall användas.
Det finns tre val på spårningsmetod:
- Ej spårning = ingen spårning används
- Spåra partinummer = spårning sker på partinummer vilket innebär att en grupp, ett parti av artiklar, har samma partinummer.
- Spåra serienummer = spårning sker på serienummer vilket innebär att en enskild artikel har ett eget unikt nummer.
I kombination med parti- eller serienummer kan man använda förfallodatum. Det är ett datum som sätts som sista förbrukningsdatum för artikeln och man väljer det genom att bocka i, eller ur, knappen ”Förfallodatum spårning”, som står under den valda spårningsmetoden.
Tilldelningsmetod är inställningen för när en artikel ska tilldelas parti- eller serienumret.
Det finns två olika val:
- Vid mottagandet = Artikeln får sitt nummer när den levereras in på lagret.
- Vid användning = Artiekln får sitt nummer när den plockas ut från lagret.
Metod för lageruttag styr i vilken ordning artiklarna skall plockas ut från lagret. Metod för lageruttag skall inte förväxlas med lagervärderingsmetod. De kan vara olika.
Det finns 5 olika valmöjligheter för lageruttag:
- ”FIFO” Innebär att den artikeln som först kom in på lagret är den som tas ut från lagret. Systemet använder datumet som inleveransen är registrerad på.
- ”LIFO” Innebär att den artikeln som sist kom in på lagret är den som tas ut från lagret. Systemet använder datumet som inleveransen är registrerad på.
- ”Sekventiell” Innebär att det parti eller serienumret som står överst i tabellen (alltså det som registrerades först) kommer tas ut från lagret. Systemet använder det systemdatum när inleveransen gjordes, tar alltså inte hänsyn till datumet som registreras på inleveransen. Det här alternativet används vanligtvis inte.
- ”Upphörande” Innebär att den artikeln som har kortast tid kvar tills förfallodatumet löper ut, är den som tas ut från lagret.
- ”Användarregistrering” Inga förslag på batch eller serienummer presenteras utan användaren väljer själv vad som ska plockas.
Koppla Parti-/serieklass till Artikeklass
På varje artikelklass kan man koppla parti/serieklass. Om man gör det så följer parti/serieklassen med till de artiklar som tillhör den artikelklassen. Givetvis går inställningarna att åsidosätta på varje enskild artikel. Det är dock inte obligatoriskt att koppla parti/serieklassen till artikelklassen. Det går att koppla den direkt på varje artikel om man hellre vill det.
För att koppla parti-/serieklassen till artikelklassen klickar man i vänstra hörnet på fältet ”meny” och sedan:
- Visa hela menyn
- Under kolumnen ”Egenskaper” klicka på ”artikelklasser”.
Väl inne på på artikelklassen under fliken ”Generell information” anger man vilken Parti/Serieklass som skall användas.
För att ändra lagerförda artiklar manuellt klickar du på fältet ”meny” uppe till vänster, sedan:
- Lager
- Under kolumnen ”Register” klickar du på ”lagerförda artiklar”
Sedan väljer du en lagerförd artikel och under fliken ”generell information” och sedan ”Parti-/serieklass” kan du fylla i detta manuellt.
Inköp av artiklar med parti-/serienummer och förfallodatum
Hur artiklarna hanteras vid inköpet beror på de inställningar som finns på Parti-/serienummerklassen.
Om man har valt tilldelningsmetoden ”Vid mottagandet”, kan du skapa ett inköp genom att klicka på fliken ”meny” uppe till vänster, sedan:
- Inköp
- Under kolumnen ”Transaktioner” klicka på ”Inköpsorder”.
Välj sedan:
- Leverantör
- Artiklar och antal
- Avmarkera ”Parkerad”
- Spara.
För att sedan skapa en inleverans klickar du på:
- Åtgärder
- Registrera inleverans
På inleveransen registrerar man serienummer eller partinummer samt eventuellt förfallodatum via knappen ”Allokeringar” som befinner sig på samma rad som spara-knappen. För att skapa rader kan man antingen klicka på knappen generera eller högerklicka på respektive rad och välja "Ny rad". Skriv in de serienummer/partinummer som gäller och klicka OK.
Om det är 1 partinummer som skall anges, och alla artiklar på raden tillhör samma partinummer, kan man istället ange det direkt på raden. Samma sak med förfallodatum. För att man skall kunna göra det krävs att man har de kolumnerna framme i registreringsbilden.
”Spara” och ”Frisläpp” sedan inleveransen. Artiklarna finns nu i lager med ett serienummer per artikel.
Rapport: Parti-/Serienummer
Via rapporten ”Parti-/serienummer” ser man vilka serienummer som finns i lager. Rapporten hittar du genom att klicka på fältet ”Meny” uppe till vänster och sedan:
- Lager
- Visa hela menyn
- Under kolumnen ”Rapporter” klickar du på ”Parti-/serienummer”
För att inte få en för lång lista görs lämpligtvis ett urval på artikelnummer innan man väljer ”Kör rapport”.
Tilldelningsmetod "Vid Användning"
Ett inköp av en artikel med parti-/serienummer och förfallodatum samt med tilldelningsmetoden ”Vid användning” skiljer sig inte från ett inköp av en vanlig lagerförd artikel utan serienummer.
- Skapa först ett inköp och genomför en inleverans.
- När artiklarna finns i lager är de inte kopplade till något serienummer.
- Serienumret tilldelas först när artiklarna plockas ut från lagret.
Försäljning av artiklar med parti-/serienummer och förfallodatum
Hur artiklarna hanteras vid försäljningen beror på de inställningar som finns på Parti-/serienummerklassen.
När man säljer en artikel som fått sitt serienummer i samband med inleveransen skapar man en försäljningsorder via fältet ”Meny” uppe till vänster:
- Order
- Under kolumnen ”Transaktioner” klicka på ”Försäljningsordrar”
Välj sedan:
- Kund,
- Artiklar och antal,
- Avmarkera ”Parkerad”
- Spara.
Skapa en utleverans via knappen ”Åtgärder” och sedan ”Skapa utleverans”.
Det serienumret som ligger näst på tur för utleverans kommer att kopplas till utleveransen. Vilket nummer det är beror på vad som är valt på Partie-/serienummerklassen som
"Metod för lageruttag".
Utleveransnumret syns sedan på ”Plocklistan” som skrivs ut via knappen ”Åtgärder” och sedan ”Skriv ut plocklista”.
Bekräfta sedan utleveransen, förbered fakturan och behandla fakturan.
Serienummer i samband med utleverans
När man säljer en artikel som ska få sitt serienummer i samband med utleveransen skapar man en försäljningsorder precis som vi gjorde tidigare via:
1. Order, sedan
2. Transaktioner
3. Försäljningsordrar
Välj sedan kund, artiklar och antal, avmarkera ”Parkerad” och Spara.
Via knappen ”Allokeringar” på fliken “Rader” ser du vilket nummer det har blivit - om du under inställningarna för Parti-/serienummerklassen har angett att det per automatik ska skapas ett nummer. Om den inställningen inte är ikryssad skriver du manuellt in vilket serienummer som gäller.
För att skapa en utleverans, klickar du på knappen ”Åtgärder” och välj ”Skapa utleverans”. Därefter kan du skriva ut din plocklista genom att återigen klicka på ”Åtgärder” och sedan välja ”Skriv ut plocklista”. Serienumret visas under plocklistan.
Bekräfta sedan utleveransen, förbered fakturan och behandla fakturan på vanligt vis.