Här visar vi hur du enkelt själv kan skapa en schemaläggning i Visma Net ERP. I exemplet nedan automatiserar vi processen avskrivning av anläggningar genom att vi skapar ett schema.
Titta på guiden eller följ instruktionerna i text nedan:
Schemalägg ett arbetsfönster
I varje arbetsyta inne i Visma Net finns det en stor mängd arbetsfönster som faller under kategorin Rutiner. Det är med hjälp av dessa rutiner vi kan skapa automation i Visma Net då dom tillåter oss att exempelvis hantera flera order, fakturor eller anläggningar på samma gång. Vi kan dessutom ställa in scheman för samtliga av dessa fönster och därmed låta systemet göra det själv utifrån våra önskemål.
För att sätta upp ett nytt schema börjar vi med att gå till det arbetsfönstret som genomför just den processen vi önskar automatisera. I detta fallet då vi vill skapa ett schema som skriver av våra anläggningar är det fönstret Beräkna avskrivning.
Väl inne i arbetsfönstret så behöver man trycka på klocksymbolen för Schema för att få upp möjligheten att skapa en ny schemaläggning. Tryck sedan på Lägg till.
Det kan alltid vara bra att göra urval innan man trycker på skapa schema, så som att sätta period, bestämma åtgärd eller välja anläggningsbok då detta automatiskt ärvs in på ditt schema.
Det första du behöver göra är att ge ditt schema en Beskrivning. Därefter bestämmer du under fliken Detaljer om du önskar att ditt schema skall utföras ett bestämt antal gånger, skall köras till ett visst datum, eller om det inte skall finnas någon utförandegräns.
Under nästa flik Schemalägg har du möjlighet att ställa när ditt schema skall köras. Önskar du att schemat skall gå dagligen, veckovis eller varje månad? Vill du att det skall köras på en specifik tid på dygnet och kanske flera gånger inom denna period? Jag önskar att mitt schema skall utföras den siste veckodagen varje period.
Under fliken Villkor kan man ställa in speciella krav som måste uppfyllas för att viss data skall tas med i behandlingen av schemat. Exempelvis om man enbart vill att vissa anläggningar skall tas med i avskrivningen kan man då sätta ett filter på anläggningsklass.
Den sista fliken man behöver konfigurera är Filtervärden. Har du gjort inställningar i rutinens urval innan du skapar schemat så är det är dessa följer med. Jag valde period och åtgärden Skriv av vilket har gjort att dessa två automatiskt hamnar här för mig. Det enda jag då behöver ändra är att bocka i rutan Relativ för period-raden då jag önskar att perioden automatiskt skall uppdateras utifrån vilken period vi är i.
Det sista du behöver göra för att aktivera schemat och det skall börja köras utifrån din konfigurering är att spara. När schemat är aktivt kan du under fliken Detaljer se när det utfördes senast och när nästa datum för körning är och du kan under fliken Resultat från senaste utförandet se just detta efter att schemat körts.