I denna artikel visar vi hur du på enkelt sätt lägger upp nya eller uppdaterar existerande kunder och leverantörer genom att använda funktionen "hämta företagsinformation" i kund- och leverantörsfönstret.
Se guiden här eller följ instruktioner nedan.
Skapa ny kund/leverantör
För att skapa en ny kund eller leverantör börjar man med att navigera till respektive register, Kundreskontra > Register > Kunder alternativt Leverantörsreskontra > Register > Leverantörer och trycker därefter på + (Ny post). Därefter kommer man till en ny kund i redigeringsläge. Välj Åtgärder och sedan Hämta företagsinformation.
Nu öppnas det nya fönstret Hämta företagsinformation. Välj land till vänster om sökrutan för att kunna söka.
För att välja ett företag i sökresultatet trycker man på den önskade raden i tabellen under sökrutan.
Datan hämtas från Inyett AB och det finns olika sökmöjligheter beroende på vilket land man söker på:
- Sverige: Företagsnamn eller organisationsnummer (Företagsnamnet behöver inte vara fullständigt.
- Norge: Företagsnamn eller organisationsnummer (Företagsnamnet behöver inte vara fullständigt)
- Danmark: Organisationsnummer (Måste vara fullständigt)
- Finland: Organisationsnummer (Måste vara fullständigt)
I nästa vy Detaljer presenteras informationen som kommer att sparas på kundkortet i Visma Net ERP. Informationen visas i två kolumner, där man till vänster ser information från Visma Net ERP (vid skapande av ny kund/leverantör är dessa fält tomma) och till höger ser man information från Inyett AB.
I detta läge kan man markera eller avmarkera checkboxarna för varje fält för att välja vilken information som ska sparas till Visma Net ERP. Antalet fält som kommer att uppdateras visas inom parentes på den gröna knappen.
Notera att man behöver välja kundklass innan kunden kan skapas.
Fliken Extra information innehåller information om företaget som inte sparas i Visma Net ERP, men som ändå kan vara relevant för den som uppdaterar eller skapar en ny kund eller leverantör.
Uppdatera befintlig kund/leverantör
För att uppdatera en befintlig kund eller leverantör är processen likadan.
Börja med att öppna en befintlig kund och välj Åtgärder och sedan Hämta företagsinformation.
Tjänsten hämtar organisationsnummer och land i bakgrunden för den valda kunden och använder dessa två värden för att söka i Inyett AB. Informationen från Visma Net ERP och Inyett AB jämförs och presenteras på fliken Detaljer. Som standard visas bara de fält som har avvikelser, men man kan trycka på Visa alla rader för att se all information. Innan man uppdaterar till Visma Net ERP har man möjlighet att markera eller avmarkera fält som man inte vill uppdatera. Antalet fält som kommer att uppdateras visas inom parentes på knappen Uppdatera().
Generar sökningen på organisationsnummer och land inte något resultat från Inyett AB, visas fliken Sök där man har möjlighet att manuellt söka efter företaget. Det är också möjligt att manuellt kontrollera att man har angett rätt organisationsnummer och land för kunden i Visma Net ERP och sedan trycka på Hämta företagsinformation på nytt.