Serie-, partinummer och förfallodatum

Genomgång av hur serienummer, partinummer och förfallodatum används för att kunna spåra artiklar i Visma Net.

Spårbarhet i Visma Net

Serienummer, partinummer och förfallodatum används för att kunna spåra artiklar på ett mer kontrollerat sätt. Ett partinummer är ett gemensamt nummer för flera artiklar och ett serienummer är ett unikt nummer för en artikel.

Inställningar för spårbarhet

Det som behöver göras är att en parti-/serieklass behöver definieras som sedan kopplas till artikeln.

Man skapar en Parti/serieklass för varje typ av spårning man vill använda under Inställningar för arbetsytan Lager (IN2070PL) . De inställningar som man måste göra på varje klass är vilken spårningsmetod som skall användas, om förfallodatumen ska användas, om detta även ska vara applicerbart vid direktleveranser, tilldelningsmetod samt vilken metod för lageruttag.

Spårningsmetod; 

  • Ej spårning - ingen spårning används
  • Spåra partinummer - spårning sker på partinummer vilket innebär att en grupp, ett parti av artiklar har samma partinummer.
  • Spåra serienummer - spårning sker på serienummer vilket innebär att en enskild artikel har ett eget unikt nummer.  

I kombination med partinummer kan man använda förfallodatum. Det är ett datum som sätts som sista förbrukningsdatum för artikeln.

Tilldelningsmetod

Tilldelningsmetod är inställningen för när en artikel ska tilldelas parti- eller serienumret. Det finns två olika val.

  • Vid mottagandet  - Artikeln får sitt nummer när den levereras in på lagret.
  • Vid användning - Artikeln får sitt nummer när den plockas ut från lagret.

Metod för lageruttag

Metod för lageruttag styr i vilken ordning artiklarna skall plockas ut från lagret. Metod för lageruttag skall inte förväxlas med lagervärderingsmetod. Det finns 5 olika valmöjligheter för lageruttag.

  • FIFO; Innebär att den artikeln som först kom in på lagret är den som tas ut från lagret. Systemet använder datumet som inleveransen är registrerad på.
  • LIFO; Innebär att den artikeln som sist kom in på lagret är den som tas ut från lagret. Systemet använder datumet som inleveransen är registrerad på.
  • Sekventiell; Innebär att det parti eller serienumret som står överst i tabellen (alltså det som registrerades först) kommer tas ut från lagret. Systemet använder det systemdatum när inleveransen gjordes, tar alltså inte hänsyn till datumet som registreras på inleveransen. Det här alternativet används vanligtvis inte.
  • Upphörande; Innebär att den artikeln som har kortast tid kvar tills förfallodatumet löper ut, är den som tas ut från lagret.
  • Användarregistrering; Vilket serienummer eller batch som ska plockas måste aktivt väljs.

Inköp av artiklar med spårbarhet

Om man har valt tilldelningsmetoden vid mottagandet skapas ett inköp precis om vanligt men vid registrering av inleverans behöver man ange kraven för spårbarhet genom knappen Allokeringar.

Försäljning av artiklar med spårbarhet

När man säljer en artikel skapar man en försäljningsorder precis som vanligt och beroende på val av lageruttag väljer man på utleveransen vilket serie eller partinummer som kunden ska få eller så kommer detta föreslaget. Detta via knappen Allokeringar.

Arbetar man med allokering av lagersaldo redan på försäljningsorder kommer allokering av serie- eller partinummer även behöva väljas.

 

Bra att tänka på
Om man vill börja med spårbarhet på sina artiklar och lägga till den inställningen på ett artikel behöver artikeln i fråga ha noll i lager för att kunna acceptera ändringen. Finns det ett lagersaldo behöver man således ta ut lagersaldot, göra ändringen och sedan ta in lagersaldot igen fast då med kraven för spårbarhet.

Vidare finns det möjlighet att byta följesedel till en som heter Allokerad följesedel om man önskar att serie- eller partinummer även ska synas på följesedeln. På kundfaktura kommer detta komma med automatiskt och ingen ändring behöver göras.