Retur till Leverantör

I denna artikel kommer du att lära dig hur du registrerar en retur i systemet, lägger till artiklar och kopplar returen till en kreditnota.

Registrera retur

För att registrera en retur börjar du med att gå till Inleveranser (PO302000) som du hittar genom att först klicka på fliken "Meny" uppe till vänster och sedan:

1. Arbetsytan "Inköp"

2. Under kolumnen "Transaktioner" klickar du på "Inleveranser"

3. För att skapa en ny inleverans klickar du på "+"

Klicka sedan på "typ" och välj "Retur".

Därefter väljer du "Leverantör" och väljer den som du har köpt artikeln av.

För att lägga till en artikel har du sedan fyra val:

1. Klicka på + och lägg till artikeln.

2. Lägg till rad: Detta steg är också manuellt.

3. Lägg till Inköpsorder: Lägger till artiklar från en specifik inköpsorder.

4. Lägg till Inköpsorderrad: Lägger till en specifik artikel från en inköpsorderrad.

Vi rekommenderar att välja en av de två sista valen. Genom att länka till ett inköp ser du historiken för ett returnerat inköp senare. Resten av denna artikeln går igenom valet "Lägg till Inköpsorder".

Följ sedan dessa fem steg:

1. Klicka på Lägg till Inköpsorder

2. Markera det aktuella inköpet

3. Klicka på Lägg till och stäng

4. Ta eventuellt bort krysset i rutan Parkerad

5. Klicka på Frisläpp


På inköpet du har använt som ursprung ser du nu att det har lagts till en linje under fliken "Inleveranser" av typen "Retur". Notera också att "Status" på inköpet är "Öppen". Om du önskar att stänga denna kan du klicka på "Åtgärder" och sedan "Slutför order". Då blir statusen "Stängd".

För att koppla returen till en ingående kreditnota har du två alternativ:

1. Koppla existerande kreditnota till retur

Gå in på den existerande kreditnotan (som ännu inte är uppdaterad) och följ dessa fyra steg:

1. Radera existerande linjer på denna

2. Klicka på "Lägg till inleverans"

3. Välj returen du har upprättat

4. Klicka på "Frisläpp".

5. Kreditfakturan kan nu matchas mot befintliga fakturor.

2. Upprätta en kreditnota från returen manuellt

1. Gå in på returen du har upprättat i fönstret "Inleveranser"

2. Klicka på sedan på "Åtgärder" och "Skapa faktura"

3. En kreditnota blir nu skapad. Klicka på "Frisläpp".
4. Kreditfakturan kan nu matchas mot befintliga fakturor.

Redovisning av kostpris

Generellt så bokförs dokumentet på ett av följande två sätt:

1. Varumottagning av typen Retur: kredit lagerkonto och debet kostnadskonto. OBS! Returen använder orsakskoden som är satt i fältet "Returnera orsakskod"  under "Inställningar" och "inköpsorder (PO101000)".
2. Ingående kreditfaktura: debet leverantörsreskontro och kredit kostnadskonto. OBS! Vid koppling till en retur används samma kostnadskonto som på returen.

Var uppmärksam på att kostpris som finns på lagerdokumentet som returen skapar inte använder kostpriset från inleveransen till inköpet som kopplas. 

Kostpriset som används beror på lagervärdesmetoden som används på artikeln:

  • Är lagervärdesmetoden "FIFO" används det äldsta kostpriset som är registrerat på artikeln.
  • Är lagervärdesmetoden "Genomsnitt" används det genomsnittliga kostpriset för artikeln.

För att se vilket kostpris som är använt på artikeln kan du klicka på "Meny" uppe till vänster och sedan:

1. Arbetsytan "Lager"

2. "Visa hela menyn"

3. Under kolumnen "Förfrågningar" klickar du på "Historik lagertransaktion". 

Då öppnas "Lagerändring (IN302000)" med lagerdokumentet till returen. 

Logiken bakom detta är att man inte returnerar ett specifikt exemplar av en artikel.

Exempel: Om man har tio bollar i en korg, och returnerar en av dessa, är det inte en specifik kostnad som returneras. Systemet använder då FIFO-principen för att bokföra kostnaden av returneringen.

OBS! Använder du "lagervärdesmetod" "Specifik" och en parti/serienummerprofil som använder "batch-/serienummer" så kommer kostpriset på returen reflektera kostpriset på mottaget som kopplas.

På rapporten Historik lagervärdering (IN61700S) kan man se vilket kostpris som är använt för returen. Här måste du välja "Ange Lager-ID" i fältet "Format" och ange ett artikelnummer i fältet "Artikelnummer".