Går i denna guide igenom hur intrastatrapportering fungerar i Visma Net
Vad är intrastatrapportering?
Intrastatrapportering är ett system inom Europeiska unionen (EU) som används för att samla in statistik över varuhandeln mellan EU-länder. Detta rapporteringssystem är en del av EU statistiska system och är obligatoriskt för företag som överskrider vissa tröskelvärden för varuflöden in och ut ur landet. Här är några viktiga punkter om intrastatrapportering:
-
Syfte: Intrastatrapporteringen syftar till att ge statistik över import och export av varor mellan EU-länder. Detta hjälper till att analysera handelsmönster och ekonomiska aktiviteter inom EU.
-
Rapporteringsskyldighet: Företag som bedriver handel med varor över EU-gränser och som överskrider de nationella tröskelvärdena för export (utförsel) och/eller import (införsel) är skyldiga att lämna intrastatrapportering.
-
Information som rapporteras: Företagen måste rapportera detaljerad information om sina varutransaktioner såsom varukoder (enligt KN-nomenklaturen), värde, ursprungsland och destination.
-
Rapporteringsperiod: Intrastatrapportering sker vanligtvis månadsvis och ska lämnas in till den nationella statistikmyndigheten (som i Sverige är Statistiska centralbyrån, SCB).
-
Undantag: Vissa varor och transaktioner kan vara undantagna från intrastatrapporteringen, till exempel varor som passerar genom ett land utan att komma in på marknaden, eller varor som är avsedda för reparation och återvändande.
Hur höga är tröskelvärdena?
- 15 000 000 SEK för införsel
- 4 500 000 SEK för utförsel
Det betyder att företag som har tagit emot varor från EU till ett löpande 12-månadersvärde motsvarande 15 000 000 kr eller mer är uppgiftsskyldigt för införsel. Företag som har levererat varor till EU till ett löpande 12-månadersvärde motsvarande 4 500 000 kr eller mer är uppgiftsskyldigt för utförsel. Om gränserna överskrids för båda flödena, ska företaget lämna både införsel- och utförseluppgifter.
Hur gör jag om jag saknar uppgifter om vikt?
Har du inte uppgifter om vikt, antal eller annan kvantitet som efterfrågas så får du göra en rimlig uppskattning.
Måste jag lämna uppgifter?
Ja, om du fått meddelande från SCB om att ditt företag ska lämna uppgifter så måste du göra det. Uppgiftsskyldigheten börjar från och med den månad som företaget överskridit tröskelvärdet (9 000 000 SEK om innan januari 2023 och 15 000 000 SEK fr.o.m. januari 2023 för införsel, eller 4 500 000 SEK för utförsel). Uppgiftsskyldigheten gäller tills vidare, även om det löpande 12-månadersvärdet för utförsel eller införsel tillfälligt understiger tröskelvärdena.
Här hittar du de senaste uppgifterna angående intrastatrapportering. Kontroller alltid information på SCB för att ta del av den senaste informationen.
Intrastatrapporering i Visma Net
I Visma Net kan man generera en intrastatrapport som automatiskt hämtar in registrerade inleveranser och utleveranser under vald period. Detta görs i modulen skattehantering och fönstret ”Förbered intrastatrapport”.
Välj år, månad och om rapporten ska generera data för utförsel och/eller införsel av varor.
- Införsel = räknar samman frisläppta inleveranser (baserad på inköpsorder)
- Utförsel = räknar samman bekräftade utleveranser (frisläppta kundfakturor, ifall lagret uppdateras då) under aktuell period
SCB vill ha en enskild rapport för utförsel respektive införsel så ska båda rapporteras kör först införsel och sedan utförsel.
Tryck sedan på Generera-knappen.
Intrastatrapporten visar nettovärdet i företagets basvaluta. Kan t ex vara i EUR om företagets basvaluta är EUR. Om nettovärdet inte verkar stämma kan det vara bra att kontrollera valutakurser på inleveranserna/utleveranserna.
Om röda kryss visas saknas något i uppsättet i Visma, antingen på artiklarna eller på leverantören/kunden.
Efter avstämning att rapporten stämmer tryck på Förbered utskick och man navigeras då vidare till Behandla intrastartapport. Klicka på skicka och har man som användare åtkomst till Visma AutoReport finns rapporten i XML format att ladda ner här.
Uppsätt av intrastat
Parametrar som krävs för uppsätt av intrastat listas nedan
- Transportsätt på leverantören – finns under fliken inköpsinställningar. Ett standardvärde här är att föredra som automatiskt sätts på inleveransen. Transportsättet kan sedan ändras manuellt på inleveransen om det ska vara något annat än defaultvärdet.
- Transportsätt på kunden – underlättar att ha ett värde för att slippa ange manuellt på utleveranserna
- Korrekt ursprungsland på kunder och leverantörer.
- Transaktionstyp på inleveransen (under fliken intrastat) - detta sätts automatiskt till 11 om det är en inleverans från en EU-leverantör. Om man inte vill att en inleverans ska beräknas med till intrastatrapporten tar man bort värdet i transaktionstyp.
- Transaktionstyp på utleveransen - 11 hämtas från inställning på ordertypen och hamnas enbart på ordrar med en kund inom EU. Kod 12 ska användas vid försäljning till privata konsumenter
- Företagsinställningar under fliken Intrastat
- På lagerförda artiklar behövs nedan information anges
- Vikt - nettovikt utan emballage
- Viktenhet - kg
- KN-kod / Varukod (De första 8 siffrorna av tulltaxenumret
- Usprungsland
- Kompletterande enhet: Om införsel och utförsel enbart ska anges i KG ska ZZZ - ingen anges. Om man däremot ska rapportera intrastat i fler kompletterande enheter såsom PAR (NPR) eller st (NAR) behöver denna information även anges på artikelkortet. Enheten behöver under måttenheter ha korrekt kompletterande enhet kopplad samt behöver artikeln även ha enheten kopplat med rätt konverteringsfaktor.
- Måttenheter och dess kompletterande eneht måste anges under respektive måttenhet.
Alla enheter som sätts på artiklar måste finnas här med rätt kompletterande enhet.