Hur tar jag bort matchningen mellan en kundfaktura och en inbetalning eller kreditfaktura?

I denna artikeln visar vi dig hur du kan bryta kopplingen mellan en kundfaktura och inbetalning eller kreditfaktura så att du kan matcha fakturan mot en annan transaktion.

Har du en faktura som blivit matchad mot fel inbetalningen eller fel kreditfaktura så är det i Visma Net enkelt att ta bort denna matchning och på så vis "låsa upp" kundfakturan så att du kan matcha den mot en annan transaktion. I exemplet nedan kommer vi utgå ifrån att en faktura matchats mot en inbetalning men det är samma förfarande som gäller om det varit en kreditfaktura istället.

Om du vet vilken betalning det är som matchats mot fakturan kan du gå direkt till betalningen via arbetsfönstret Kundinbetalningar, alternativt söka på transaktionsnumret i sök-rutan högst upp på skärmen. Vet du inte vilket nummer betalningen har så kan du enkelt hitta den genom att gå till fakturan och trycka på fliken Motpost.

Härifrån kan du trycka dig vidare in på betalningen som ligger matchad mot fakturan genom att trycka på löpnumret. Inne på själva betalningen behöver du trycka på fliken Historik där du kommer se att en rad med fakturainformationen ligger vilket betyder att betalningen är matchad mot den fakturan.

För att ta bort matchningen mot den fakturan behöver du trycka på knappen Reversera motpost och sen Frisläpp. Då kommer både fakturan och betalningen ändra status från stängda till öppna och vara tillgängliga att matcha mot andra transaktioner.