Hur skriver jag av en kundtransaktion?

I denna artikel så visar vi hur du skriver av kvarstående belopp på en kundfaktura, kreditfaktura eller kundinbetalning.

Det sker ibland att en kund betalar någon krona för mycket eller för lite på en faktura vilket gör att man får transaktioner där den enklaste vägen framåt är att man skriver av dom. För att göra detta i Visma Net så är det bra att känna till att maxgränsen för avskrivning ärvs från kundklasser men kan överstyras på varje enskild kund.

Om du exempelvis har en avskrivning du vill göra på 20 kr för en kund så kommer du behöva gå in på den specifika kunden och temporärt höja beloppet i fältet Max avskrivning.

För att sedan göra avskrivningen går du till rutinen Avskrivning kundfordran. Här kan du skriva av både fakturor, kreditfakturor och inbetalningar.

Väl inne i rutinen så behöver du välja vilken typ av dokument det är; Skriv av faktura eller Skriv av kreditfaktura. För att skriva av en inbetalning så väljer du Skriv av kreditfaktura.

Du behöver också välja vilket datum och period du önskar att avskrivningen skall ske i. Det gör du genom datum och periodparametrarna i fälten under Typ.

Om du vill visa fakturor som har ett högre saldo än 10 kr vilket är standardbeloppet behöver du ändra beloppet i fältet gräns. Då kommer fakturor som har ett öppet saldo visas i det belopp du sätter där.

Som standard kommer orsakskod 07 att användas som kontering. Om du inte gjort några justeringar på orsakskod 07 så kommer det då att bokas mot 3740 som öresavrundning.

Efter du satt dina önskade parametrar så väljer du transaktionen du önskar skriva av i listan och sedan trycker du på behandla.