Hur skapar jag en inköpsorder

Kort guide till hur man skapar en inköpsorder i Visma Net

Skapa inköpsorder i Visma Net

Nedan följer en snabb guide som visar hur du skapar en inköpsorder i Visma Net

 

  1. Navigera till Inköp

    • Klicka på Ny inköpsorder för att skapa en ny order.
  2. Välj leverantör

    • Klicka i leverantörsfältet för att öppna registret och välj rätt leverantör.
    • Du kan även ange en leverantörsreferens och en beskrivning.
  3. Lägg till artiklar

    • Välj ett av följande alternativ:
      • Lägg till artiklar → Öppnar lageruppslaget.
      • Importera från Excel.
      • Klicka på +.
  4. Sök och välj artiklar genom lageruppslaget

    • I lageruppslaget kan du filtrera artiklar baserat på t.ex. lager och artikelklass.
    • Standardinställningen visar endast leverantörens produkter (kan avmarkeras).
    • Valda artiklar läggs till som orderrader och kan redigeras eller kompletteras.
  5. Slutför inköpsordern

    • Avparkera ordern för att ändra status till Öppen.
    • Under Åtgärder kan du:
      • Skicka inköpsordern via e-post.
      • Registrera inleverans.