Artikeln går igenom hur du ska gå tillväga för att ta bort matchningen av en leverantörsfaktura mot en betalning och sedan matcha den mot korrekt leverantörsfaktura.
Inställning i fönstret Betalningsmetod
Gå till fönstret Betalningsmetod. Bank/Likvidhantering > Egenskaper > Betalningsmetod.
För att få möjlighet att släppa på matchningen mellan leverantörsfakturan och betalningen så behöver du temporärt avaktivera integrationen mot AutoPay på den aktuella Betalningsmetoden.
Inne i fönstret Betalningsmetod och fliken Inställningar för leverantörsreskontra ska du först välja den rörande betalningsmetoden, sedan bocka i rutan för Ej obligatoriskt samt Använd unik betalningsreferens och sedan Spara.
Viktigt! Denna inställningen ska vi aktivera igen i slutet av guiden för att återaktivera integrationen mot AutoPay.
Reversera motpost och matcha betalning mot korrekt leverantörsfaktura.
Vi går sedan till den felmatchade leverantörsbetalningen. Genom modulen Leverantörsreskontra > Transaktioner > Leverantörsbetalningar och välj betalning. Inne på leverantörsbetalningen så går du till fliken Historik för att se den tidigare felmatchade leverantörsfakturan.
Tryck sedan på Reversera motpost för att släppa matchningen mot den föregående fakturan och leverantörsbetalningen får därefter Status = Öppen. Detta ser du genom att vi får ett Ej matchat belopp i övre delen.
Går du till fliken Betalningsrader så kommer du nu hitta en minuspost som bokar samma bokning fast åt andra hållet för släppa betalningen. Frisläpp denna minuspost.
Minusposten försvinner efter Frisläpp från fliken betalningsrader och går att hitta under fliken Historik. Där ligger nu båda posterna bokade mot varandra och du får åter igen ett Ej matchat belopp att matcha mot korrekt faktura istället.
Gå sedan tillbaka till fliken Betalningsrader > lägg till ny rad > välj korrekt faktura att matcha betalningen mot och sedan Frisläpp.
När betalningen mot korrekt faktura är Frisläppt flyttas den till fliken Historik med de andra posterna. Nu är betalningen matchad mot korrekt faktura och vi har ett Matchat belopp = 0 och Ej matchat belopp = 0.
Viktigt! Inställning i fönstret betalningsmetod
Gå tillbaka till till Betalningsmetod > Bocka i rutan för Använd för integration mot AutoPay igen och sedan Spara. Vi avaktiverade enbart detta i början för att kunna göra korrigeringen.