I denna artikel kommer du lära dig att rapportera arbetstid i Severa.
Modulen "Tid & Utlägg"
Klicka på Tid & Utlägg i vänster i menyn för att öppna dag eller veckovyn för tidsregistrering.
Programmet kommer ihåg vilken vy du valde att arbeta i senast. I nedan exempel visar vi först dagvyn sedan veckovyn.
Nyckeltal (KPI:er)
Högst upp till höger i fönstret visas den användare som är inloggad, beroende på dina behörigheter kan du även välja att rapportera tid åt någon annan, till exempel någon som du är arbetsledare för. Vilka nyckeltal som visas kan administratörer styra från systeminställningarna (Verktyg - Inställningar - Nyckeltal - Användning av KPI - Tid & Utlägg) och det går att skapa anpassade KPI:s vid behov.
Färgkodning av dagarna
De dagar som är grönmarkerade innebär att dagen är stängd från vyn Tid & Utlägg, dessa dagar kan inte redigeras ytterligare, de går att öppna dagen igen för att kunna genomföra ändringar. Notera att det finns andra funktioner som kan låsa tidposter för redigering, såsom godkänning av timmarna eller om timmarna är fakturerade. Dagar som är orangemarkerade innebär att frånvaro finns registrerat och blåmarkerad innebär innevarande/vald dag.
Registrera arbetade timmar
Dagvyn
Klicka på den gröna knappen "Lägg till arbetstid" för att påbörja tidsregistrering. Notera att systemadministratörer kan bestämma om verksamheten ska använda "Antal timmar" eller "Start- och Sluttid", i exemplet används "Antal timmar".
Här visas tillgängliga projekt att rapportera tid för och du kan enkelt söka efter projekt. Har du projekt/faser du ofta tidsregistrerar för kan du markera dessa som favoriter (genom att klicka på "stjärnan" längst ut till höger) så syns de alltid högst upp i listan. Beroende på dina behörigheter visas eventuellt möjligheten att "Ansluta dig till ett projekt" annars har du bara möjlighet att rapportera i projekt du är tillagd som medlem i. (Kontakta din arbetsledare eller systemadministratör om du behöver ytterligare projekt eller behörighet.)
Välj "Projekt" och/eller "fas" och sedan kan du ange antal timmar och arbetstyp. De timmar som föreslås hämtas från arbetskontraktet och antalet som föreslås justeras också automatiskt om du gör fler tidposter på 1 dag. Det finns ingen begränsning för hur många tidposter du kan skapa per dag. Klicka på "Spara" när du är klar.
Notera att när tid rapporteras som 1.5 blir det 1h30min- och när tid rapporteras som 1:5 blir det 1h05min när man klickar på spara. Båda två går att använda men notera hur resultatet blir för att undvika fel i rapporteringen.
Klicka på "split-pilen" för att lägga till andra typer av poster som exempelvis: Frånvaro, Resekostnader & Utlägg eller Avgifter.
Du kan även använda funktionen "Kopiera föregående dag" för att importera tidposter från föregående dag eller till/från annat datum. Notera att även avgifter och resekostnader/utlägg importeras! Det går att redigera de importerade posterna i efterhand.
När du har sparat posten kan du hålla muspekaren över raden för att se tillgängliga åtgärder. Klicka en gång för att få möjlighet att redigera posten.
Lägg till post från aktiviteter
Om du har en eller flera aktiviteter (att-göra, projektuppgifter eller kalenderposter) som är kopplad till ett visst datum kan du använda dessa för att snabbt registrera arbetstid. De aktiviteterna kommer att visas till höger i fliken Lägg till post från aktivitet av tidrapporteringsvyn. Klicka på ikonen med en pil så kommer aktiviteten att läggas till som en post i tidrapporten med förifyllda uppgifter från aktiviteten, t.ex. projekt, fas och antal timmar. Uppgifterna kan ändras eller kompletteras om nödvändigt.
Veckovyn
Veckovyn är inte tillgänglig när systemadministratör har valt att verksamheten ska ange dagliga timmar med "Start- och sluttid".
Byt till "Veckovyn" via en knapptryckning till höger. Här ser du en lista över de projekten du tidigare rapporterat tid på via dagvyn om det finns några poster i dagvyn. Välj annars den gröna knappen "Lägg till arbetstid" för att lägga till flera rader. Om du använder flera olika arbetstyper i samma projekt kan du ha 1 rad för varje. Fyll i antalet timmar per dag och stäng veckan när du är klar.
Notera att i veckovyn kan du endast lägga till arbetstid och frånvaro, det är inte ett programfel utan tänkt att fungera som så för att vara så förenklad som möjligt.
Inställningar
Här finns ytterligare valmöjligheter gällande förslag i vecko- eller dagvyn för att underlätta
tidrapporteringen. Öppna inställningarna (kugghjulet) och redigera vilka projekt och förslag på timmar som ska visas automatiskt.
Förslag
Med olika inställningar kan du välja att visa vilka rader som ska synas i veckovyn. Då behöver du inte välja projekt och fas från knappen Lägg till arbetstid. Så snart projektet eller fasen klarmarkeras i projektet försvinner de automatiskt ur veckovyn/dagvyn.
Förslag baseras på mina senaste registreringar
Om du markerar detta alternativ visas poster för föregående dagar/veckor. Du kan definiera hur långt bakåt i tiden som förslagen ska hämtas från. Anger du t.ex. 2 veckor bakåt i tiden kommer vyn visa projekten som en förslagsrad och texten är grå.
Projekt jag är allokerad på
Om ni använder funktionen för resursallokering för att allokera tid på projektmedlemmar i
respektive projekt visas de projekt som innehåller resursallokeringar för den aktuella personen i vyn.
- Föreslå arbetstimmar utifrån min resursallokering
Markerar ni detta underalternativ visas även förslag på antal timmar i respektive projekt som ett utgångsläge för tidrapporten. Timmarna visas i kursiv stil mot ljusblå bakgrund för att kunna skilja dem från timmar som är manuellt registrerade.
Mina favoritprojekt
Om du markerar detta alternativ visas rader med de projekt/faser du har markerat som favoriter.
Visa helger
Genom att markera eller avmarkera detta alternativ visas helger i veckovyn. Observera att även om du har valt att inte visa helger i översikten, men har rapporterat tid på en lördag eller söndag kommer dessa timmar att summeras i veckototalen.
Kopiera beskrivning från tidigare post
I tidrapporten kan du lägga till en kommentar till den rapporterade tiden. Om du markerar detta alternativ kommer beskrivningen från föregående post att kopieras automatiskt till nästa post.
App
Det finns även en app vid namn "Severa" till iPhone eller Android för enkel hantering av arbetad tid. Du hittar den i AppStore och Google Play.