Hur gör jag en periodisk sammanställning?

Denna artikel beskriver hur du genom skapar en periodisk sammanställning i Visma Net.

Navigera till rätt vy

För att skapa en ny periodisk sammanställning, gå till "Skattehantering" -> "Rutiner" -> "Periodisk sammanställning". Här får du en översikt över tidigare sammanställningar. För att skapa en ny, klicka på "+".


Fyll i rapportinformationen

Efter att du har klickat på "+", öppnas ett nytt fönster där du behöver fylla i följande information:

  • Rapportnr: Ett unikt ID skapas automatiskt.
  • Organisation: Välj företagsgrenen som sammanställningen gäller.
  • Rapportår: Det år du rapporterar för.
  • Skattemyndighet: Den myndighet du rapporterar till, oftast Skatteverket.
  • Rapportperiod: Den månad du rapporterar för.
  • Rapportstatus: Standardvärdet är ‘Öppen’. Status ändras till ‘Skickad’ efter att du har skickat in rapporten.
  • Rapportrevision: Visar vilken revision rapporten är i för den valda perioden.
  • Inkludera: Välj vilka revisioner som ska inkluderas.
  • Inkludera gamla transaktioner: Om du vill ta med tidigare transaktioner i sammanställningen.
  • Gruppera transaktioner på momsregistreringsnummer: Som standard listas varje kund separat. Om flera kunder har samma momsregistreringsnummer kan de grupperas här.

Spara och skicka sammanställningen

När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på "Spara". Dina transaktioner visas nu under fliken "Rapport".

Om sammanställningen ser korrekt ut, gör följande:

  1. Klicka på "Stäng Period".
  2. Klicka på "Skicka".

Vid klick på "Skicka" omdirigeras du till AutoReport, där du kan ladda ner en XML-fil för uppladdning till din valda instans.

Vanligt fel är att det saknas momsregistreringsnr på raden i den periodiska sammanställningen. Gå då till berörd kunds kundkort och lägg till momsregistreringsnr så löser du felet.

Genom att följa dessa steg kan du snabbt och enkelt skapa en korrekt periodisk sammanställning i Visma Net!