I denna guide går vi igenom hur leverantörspriser fungerar och när det kan vara bra att ha priser inlagt på sina leverantörer.
Prisavtal för leverantörspriser (AP202010)
Leverantörspriser går att hantera i två olika fönster, och hanteringen i respektive fönster gås igenom i guiden. I fönstret Prisavtal för leverantörspriser kan du enkelt skapa prisavtal för leverantörer vilket möjliggör massändringar av priser. Priserna i ett prisavtal träder i kraft så snart avtalet har frisläppts och du har möjlighet att göra ändringar och spara dem fram till dess. Du kan även skapa prisavtal med kampanjpriser och specificera ett slutdatum för när dessa priser inte längre ska gälla. Dessutom kan du använda ett prisavtal för att beräkna nya priser för flera artiklar utifrån ett angivet grundpris.
Det finns två sätt att skapa ett prisavtal: antingen genom att manuellt lägga till nya rader eller genom att först importera priser från en Excel-fil.
Alternativ 1: Manuellt lägga till rader
Gå till fönster Prisavtal för leverantörspriser, klicka sedan på + för att lägga till ett nytt prisavtal för leverantörspriser.
Lägg till rad manuellt
- Ange leverantören efter ID-nummer under Leverantör
- Ange ID-numret för artikeln vars pris visas under Artikelnummer
- Enhet som används för artikeln under Enhet
- Ursprungspris visar det aktuella priset som gäller på artikeln och visas under Urpsprungspris
- Nytt pris kan anges för artikelns nya pris som börjar gälla omedelbart efter att du har frisläppt prislistan under Nytt pris
- Valutan som priset anges i, under Valuta
Om kryssrutan för Kampanj är markerad betyder det att priserna som definierats i prisavtalet är kampanjpriser och att ett förfallodatum måste anges i rutan för förfallodatum.
När rutan är markerad aktiveras kryssrutan: Skriv över överlappande priser automatiskt och går inte att ändra.
När du har lagt in alla priser och är nöjd med prislistan kan du Avparkera och sedan frisläppa. När prisavtalet frisläpps valideras alla poster av Visma Net genom att se till att följande kriterier är uppfyllda:
- Nya priser måste anges för alla artiklar.
Om du inte vill uppdatera ett pris måste raden raderas från tabellen.
- Ordinarie priser för samma kombination av pristyp, priskod, artikelnummer, enhet och valuta får inte överlappa i tid.
- Kampanjpriser och ordinarie priser för samma kombination av pristyp, priskod, artikelnummer, enhet och valuta får inte överlappa i tid..
Alternativ 2: Importera från Excel-fil
För att underlätta processen av att skapa prisavtal kan du importera prisdata direkt från en Excel-fil. Detta sparar tid och minimerar risken för manuella fel. För att göra detta, följ stegen nedan:
Gå till fönster Prisavtal för leverantörspriser: Meny > Leverantörsreskontra > transaktioner > prisavtal för leverantörspriser. Klicka på knappen Hämta poster från fil för att öppna en dialogruta där du kan välja din Excel-fil.
Det är även ett bra tips att man kan lägga till en rad i avtalet utan att fylla den med information och sedan plocka ut den i Excel, då får du mallen som du kan fylla i dina priser i och sedan importera direkt i Visma Net igen utan att behöva mappa/matcha kolumnerna/fälten.
I dialogrutan, klicka på Välj fil för att navigera till den plats där din Excel-fil är sparad. Välj filen och klicka på Öppna.
När du har valt din fil, klicka på Importera för att påbörja importprocessen.
I nästa dialogruta, bekräfta importen genom att klicka på Ok.
Visma Net kommer nu att jämföra kolumnnamnen i din Excel-fil med de motsvarande egenskapsnamnen i Visma Net. Om kolumnnamnen matchar, kommer de att mappas automatiskt, vilket innebär att data från Excel-filen kommer att kopplas till rätt fält i prisavtalet.
Om det finns några kolumnnamn som inte matchar, kan du behöva justera din Excel-fil för att säkerställa att all data importeras korrekt. Det är därför bra att lägga till den tomma raden i tidigare skede för att kunna hämta ut en färdig mall.
Ett bra tips för dig som är i behov av att använda leverantörsprislistor och som får en hel prislista från leverantören, i exempelvis Excel som innehåller samtliga artiklar hos leverantören. För att få in de relevanta priserna, alltså priser för de artiklar som man har i Visma Net som man handlar hos leverantören. Istället för att manuellt sitta i Excel och plocka ut 200 av de 5000 artiklarna där man skall få in priser, så kan du vid import av din Excel-fil till Visma Net kryssa i Hoppa över icke-existerande artiklar.
Det krävs i detta steget en korsreferens - leverantörens artikelnummer. För att säkerställa att du har detta på en artikel så kan du gå till en artikel du vill ska inkluderas i prisavtalet för leverantörspriset genom att gå till fönstret lagerförda artiklar: Meny > Lager > Register > Lagerförda artiklar och välj din artikel i Visma Net.
Väl inne på artikelkortet under fliken leverantörsuppgifter så hittar du information gällande leverantörens artikelnummer som speglar värdet av kolumnfältet alternativt artikelnummer på raden i fönstret prisavtal för leverantörsuppgifter. Det är enbart de artiklar med leverantörens artikelnummer angivet som kommer att importeras i Visma Net.
När importen är slutförd, kontrollera att alla data har importerats som förväntat. Om allt ser bra ut, avparkera och frisläpp prisavtalet precis som om du hade lagt till raderna manuellt.
Genom att använda denna funktion kan du snabbt och effektivt hantera stora mängder prisinformation och säkerställa att dina prisavtal är aktuella och korrekta.
Fönster leverantörspriser (AP202000)
Börja med att gå till: Meny > Leverantörsreskontra > register > Leverantörspriser
I detta fönster kan du söka och granska dina nuvarande leverantörspriser. Dessutom har du möjlighet att skapa ett prisavtal som innehåller alla priser för artiklar som matchar dina valda kriterier.
I tabellen visas priser för artiklar som matchar dina valda kriterier. Du kan granska och ändra befintliga artiklar och även lägga till nya.
Genom att Skapa prisavtal navigerar du till fönstret Prisavtal för leverantörspriser (AP202010), där du kan skapa ett prisavtal som innehåller alla priser som matchar kriterierna du anger i detta fönster.
Om allt ser bra ut, avparkera och frisläpp prisavtalet.
Effekten av att ha leverantörspriser
För att själv se effekten av att ha leverantörspriser så kan du gå till fönster för inköpsorder: Meny > Inköp > Transaktioner > Inköpsorder
Lägg till en ny inköpsorder genom att klicka på +, du kommer därefter förflyttas till fönstret Inköp.
Väl inne i inköp, lägg till en leverantör med prisavtal i fönstret Leverantör och artiklar nere i tabellraden under kolumnen Artikelnummer. Då fylls inpris och summa inpris i automatiskt baserat på vad du har satt för pris på prisavtalet för den valda leverantören. Du kan även se sammanfattning av alla rader i den övre delen under Ordersumma.
Detta säkerställer att korrekt pris anges vid inköp baserat på den valda leverantören, som följer med i samtliga steg från inköp. Genom att sätta prisavtal på leverantörer så behöver du själv inte sätta ett pris på varje artikel varje gång, och minimerar därför risken för manuella felmarginaler vid inköp av varor.