Hur betalar jag en kundfaktura manuellt i Visma Net?

Artikeln förklarar stegen för att manuellt registrera en betalning för en kundfaktura i Visma Net.

Fönster Kundfakturor (AR3010PL)

Gå till fönstret Kundfakturor (AR3010PL), genom att gå till Meny > kundreskontra > Transaktioner > kundfakturor. Här kan du skapa, granska och ändra kundfakturor, kreditfakturor, justeringar och andra dokument.

För att gå till en specifik kundfaktura så kan du klicka på hyperlänken för fakturanumret under kolumnen Fakturanr. Du kommer därefter till fönster för den specifika kundfakturan.

Det är även möjligt att komma till fönstret för den aktuella fakturan (AR301000) genom att söka på fakturanummret i sökfältet högst upp i Visma Net. Den dyker då upp under Transaktioner och register.

I fönstret kundfakturor (AR301000) och under åtgärder får du alternativ med vad du kan göra med fakturan, för att betala fakturan väljer du Betala faktura.

Du går i detta steg automatiskt över till fönstret Kundinbetalningar (AR302000). Betalt belopp i huvudet är totalbeloppet för själva inbetalningen och är det belopp som kan matchas mot fakturor. När man lägger till fakturor på raden som man vill matcha mot kan är det möjligt att ändra belopp i kolumnen Betalt belopp på betalningsraden, då justerar man hur mycket av inbetalningen som skall matchas mot respektive faktura. Om det endast är en faktura som skall matchas mot inbetalningen så behöver Betalt belopp i huvud och på rad vara samma belopp, om det däremot är mot flera fakturor som inbetalningen skall matchas mot så skall radernas totala värde vara samma som i huvudet. Att poängtera är att kolumnen Saldo på raden visar om det blir något restsaldo kvar på fakturan eller inte när man matchar nuvarande belopp mot fakturan. Saldo = 0 indikerar att inget restsaldo existerar för fakturan vilket kommer stänga fakturan.

När allt ser korrekt ut och den betalda summan stämmer överens med den faktiska inbetalningen kan du Frisläppa, vilket skapar en en bunt med transaktionen.

När kundinbetalningen har frisläppts och behandlats så tilldelas betalningen ett löpnummer, Matchat/faktura: nollas och status ändras från öppen till stängd så länge hela saldot är bortbokat på fakturan, respektive betalningen. Betalningsraden/raderna som låg innan du frisläppte flyttas till fliken Historik.

Under fliken Historik ser du kan du på raden se vad betalningen är matchad mot. Här kan du också ta bort matchningen mot fakturan igen genom att trycka på Reversera motpost.

AutoPay är en effektiv lösning för att automatisera hanteringen av in- och utbetalningar i Visma Net och reducerar det manuella arbetet. AutoPay integrerar Visma Net med din bank och automatiserar överföringen av betalningsfiler och kontoutdrag. Autopay förenklar processen genom att automatiskt matcha kundinbetalningar med OCR-nummer mot fakturor i Visma Net. Detta sparar tid, minskar behovet av manuella insatser och säkerställer ett smidigt flöde av betalningsdata mellan banken utan behov av manuella filöverföringar.