I denna artikel går vi igenom stegen för att aktivera tvåstegsverifiering (2FA) för din användare i Visma Connect med hjälp av Visma Authenticator appen.
En användare som är administratör och har tillgång till Admin kan kräva att tvåstegsverifiering ska vara aktiverad för alla användare som har tillgång till något av företagen som finns skapade under kunden i Admin.
För att göra detta kryssar du i "Jag vill aktivera tvåfaktorsautentisering för mina användare" som du hittar under "inställningar" i Visma Net Admin.
När detta är valt måste alla användare som loggar in aktivera tvåstegsverifiering för att kunna fortsätta vidare i inloggningen.
För att aktivera tvåstegsverifiering för ditt konto gör du följande:
- Gå till https://home.visma.com/home
- Logga in med ditt Connect konto om du behöver göra detta
- Klicka på ditt namn uppe i högra hörnet, och sedan "Mina uppgifter"
- Klicka på Aktivera tvåstegsverifiering
- Skriv in ditt lösenord och följ sedan stegen i vägvisaren.
I vägvisaren finns det länkar för att ladda ner "Visma Authenticator" appen både för iOS och Android. När du har laddat ned appen och loggat in är ditt konto kopplat till 2FA. Nästa steg är frivilligt, men vi uppmanar att du lägger till ett telefonnummer.
När du är färdig kommer du att få en kod. Spara denna kod på ett lämpligt ställe. Om du tappar din telefon eller på något annat sätt inte har tillgång till din Authenticator app kan du använda koden för att logga in.
Nästa gång du loggar in med ditt Connect konto blir du ombedd att godkänna inloggningen i Visma Authenticator appen. Du kan välja att komma ihåg enheten i 30 dagar för att slippa skriva in en kod varje gång du loggar in.
Nu är du färdig och 2FA är aktiverat för ditt konto.