Hantera återbetalning från leverantör

Den här artikeln beskriver steg för steg hur du hanterar en återbetalning från en leverantör och kopplar den till en kreditfaktura i systemet, både manuellt och automatiskt.

Att hantera återbetalningar från leverantörer är en viktig funktion inom leverantörsreskontran. Systemet ger möjlighet att koppla återbetalningar till kreditfakturor både manuellt och automatiskt via Autopay. Denna guiden går igenom steg för steg hur du smidigt registrerar återbetalningar och säkerställer korrekt bokföring. 

Manuellt utan Autopay

Alternativ 1: Hantera återbetalning via Leverantörsbetalningar 

Följ dessa steg för att hantera en återbetalning från en leverantör:

  1. Gå till Leverantörsreskontra - Leverantörsbetalningar (AP3020PL)

    • Klicka på "+".
    • Välj typen "Återbetalning leverantör".
  2. Ange grundläggande information

    • Fyll i datum, period och välj rätt leverantör.
  3. Välj betalningsmetod

    • Observera att du inte kan använda en betalningsmetod som är kopplad till Autopay.
    • Betalningsmetod 03 används oftast för dessa transaktioner.
    • Ange även en referens för betalningen.
  4. Koppla till kreditfaktura

    • Gå till betalningsrader och i kolumnen "Posttyp" välj "Kreditfaktura".
    • I kolumnen "Löpnummer" välj rätt kreditfaktura som återbetalningen ska kopplas till.
    • Fyll i beloppet som ska betalas i rutan "Betalt belopp".
  5. Slutför betalningen

    • Tryck på "Frisläpp" för att slutföra betalningen.
    • När du frisläpper betalningen kopplas den mot kreditfakturan och betalningen är nu bokförd i systemet.

OBS: Kontrollera att betalningen och kreditnotan matchar korrekt innan du frisläpper.

Alternativ 2: Hantera återbetalning via Kreditfaktura

  1. Öppna Leverantörsreskontra - Leverantörsfakturor (AP3010PL)

    • I listan över leverantörsfakturor, hitta och markera den kreditfaktura som ska återbetalas.
  2. Välj Återbetalning leverantör

    • Inne på den valda kreditfakturan klicka på "Åtgärder".
    • Välj alternativet "Återbetalning leverantör". 

    • Du skickas nu automatiskt till fönstret "Leverantörsbetalningar"

  3. Ange betalningsinformation

    • I vyn för Leverantörsbetalning, välj "Betalningsmetod" "03".
    • Lägg till en "Betalningsreferens".
  4. Slutför och frisläpp betalningen

    • För att slutföra återbetalningen, tryck på "Frisläpp".
    • Systemet kommer nu att bearbeta och registrera återbetalningen.

Automatiskt med Autopay

Alternativ 1: Hantera återbetalning via Behandla Kundinbetalningar 

Om du använder Autopay kan du importera återbetalningar enligt följande steg:

  1. Öppna Behandla Kundinbetalningar (AR305000)
    • Välj "Skapa post" och markera alternativet "Skapa".
  2. Välj Arbetsyta
    • Under arbetsytan, välj "Leverantörsreskontra".
    • Välj den leverantör som återbetalningen gäller.
  3. Koppla kreditfaktura
    • Hämta poster och välj den kreditfaktura som motsvarar återbetalningen.
  4. Spara och behandla
    • Spara dina ändringar.
    • Klicka på "Behandla" för att bokföra återbetalningen.

Alternativ 2: Hantera återbetalning via Behandla Kontoutdrag 

Om du använder Autopay kan du importera återbetalningar enligt följande steg:

  1. Öppna Behandla Kontoutdrag (CA306000)
    • Välj "Skapa post" och markera alternativet "Skapa".
  2. Välj Arbetsyta
    • Under arbetsytan, välj "Leverantörsreskontra".
    • Välj den leverantör som återbetalningen gäller.
  3. Koppla kreditfaktura
    • Hämta poster och välj den kreditfaktura som motsvarar återbetalningen.
  4. Spara och behandla
    • Spara dina ändringar.
    • Klicka på "Behandla" för att bokföra återbetalningen.