Hur fungerar försäljningspriser i Visma Net

Denna artikeln förklarar vilka olika alternativ som finns för försäljningspriser, hur prishierarkin ser ut samt hur man effektivt jobbar med försäljningspriser i Visma Net

I Visma net finns det olika varianter på försäljningspriser:

Standardpris, baspris, kampanj på baspris, kundprisklass, kampanj på kundprisklass, kundspecifikt pris och kundspecifikt kampanjpris.

Priserna följer en viss hierarki:

  1. Kundspecifikt kampanjpris
  2. Kundspecifikt pris
  3. Kampanjpris för kundprisklass
  4. Kundprisklasspris
  5. Kampanjpris för baspris
  6. Baspris
  7. Standardpris

Så fungerar Hierarkin:

I Visma net kan du sätta olika försäljningspriser för dina artiklar. Dessa priser har en hierarki, där vissa har högre prioritet än andra. Standardpriset ligger längst ner i hierarkin och gäller för alla kunder. Det sätts direkt på artikelkortet under fliken pris/kostnadsinformation.

Baspriset används om inga andra priser är definierade, och har högre prioritet än standardpris. Om det finns en kampanj på baspriset, går kampanjpriset före.

Kundprisklass gäller för specifika kundgrupper och har högre prioritet än baspris. Om det finns en kampanj på kundprisklass, gäller kampanjpriset.

Kundspecifikt pris prioriteras högre än kundprisklasspris, och högst upp i hierarkin finns kundspecifikt kampanjpris.

Exempel:

Om du har ett baspris på 200 kr och ett kundspecifikt pris på 100 kr, kommer systemet att välja kundspecifikt pris eftersom det har högre prioritet.

Rekommendation:

Vi rekommenderar att du använder baspris, kundprisklass eller kundspecifikt pris.

  • Baspris: Ett allmänt pris som gäller när inget annat pris är satt.
  • Kundpris: Ett pris som är kopplat till en viss kund.
  • Kundprisklass: Ett pris för en kundgrupp.

Skapa ett prisavtal för försäljningspriser:

Gå till  Prisavtal för försäljningspriser (AR2020PL)

Klicka på + för att skapa ett prisavtal

Du kan skapa dina prislistor på tre olika sätt, vi börjar med att titta på alternativ 1.

Alternativ 1) Importera en Excel-fil

Steg 1: Klicka på + för att skapa en ny rad

Steg 2: Vi skapade en ny rad för att kunna inkludera alla kolumner från Visma net i en Excel-fil. Genom att lägga till denna rad kan vi enkelt exportera all information till Excel genom att klicka på Exportera till Excel.

Steg 3: Välj Excel-format.

Steg 4: Nu laddas filen ner, öppna Excel-filen i din dator.

Det är viktigt att alla fält markerade med * i Visma net är ifyllda i Excel-filen (Artikelnummer, enhet, valuta). Om du anger pristypen kundprisklass eller kund måste även kolumnen priskod fyllas i. 

När du väljer kundpris under pristyp, anger du kunden i fältet för priskod. Väljer du kundprisklass måste du välja en specifik prisklass i fältet Priskod för att skapa en prislista för alla kunder inom den prisklassen. Spara sedan filen.

Steg 5: Därefter går vi tillbaka in i Visma net till Prisavtal för försäljningspriser (AR2020PL)

Steg 6: Klicka på Hämta poster från fil

Steg 7: Klicka Välj fil

Steg 8: Välj din Excel-fil och klicka sedan på Öppna

Steg 9: Klicka på OK

Steg 10: Kontrollera att kolumnnamnen och egenskapsnamnen är samma. För att enkelt kunna importera filen från excel till Visma net måste varje kolumn ha samma rubrik, följa samma ordning och de obligatoriska fälten måste ha värden.  Ser det bra ut, klicka OK.

Nu har Excel-filen importerats till Visma net.

Steg 11: När du tycker att allt ser bra ut, avmarkera Parkera

Steg 12: Klicka sedan på Frisläpp

Alternativ 2: Manuellt i Prisavtal för försäljningspriser (AR202010)


Om du vill lägga till rader manuellt kan du göra det.

Steg 1: Klicka på + för att lägga till en rad.

Steg 2: Nu kan vi lägga till våra rader. Det är viktigt att fälten markerade med asterisk (*) blir ifyllda (Artikelnummer, enhet och valuta)

Om du väljer kundprisklass eller kund som pristyp, måste du ange en priskod. För kund väljer du den specifika kunden under priskod. Om du väljer kundprisklass anger du vilken prisklass kunden ska ha under priskod. 

Steg 3: När du tycker att allt ser bra ut, avmarkera Parkera

Steg 4: Klicka sedan Frisläpp.

Alternativ 3: Manuellt i Försäljningspriser (AR202000)

I det här fönstret kan du granska och redigera priser för dina artiklar.

Steg 1:  Använda sökrutorna för att filtrera fram dina artiklar. (Exempelvis i sökrutan artikelklass väljer du artikelklass)

Steg 2: När du fått fram de artiklar som du vill skapa ett prisavtal för, klicka på Skapa prisavtal.

Då följer artiklarna med in i nästa fönster Prisavtal för försäljningspriser (AR202010 )

Här kan du skapa ett prisavtal.

Steg 3: Klicka på Beräkna nya priser för att uppdatera dina nuvarande priser 

Steg 4: Välj Ursprungspris

Steg 5: För att justera priset på dina artiklar behöver du fylla i fältet "% av ursprungligt pris". Här skriver du in procenten för prisjustering. Om du till exempel vill höja priset med 4%, skriver du in 104. 

Steg 6: Klicka sedan Uppdatera

Nu kan vi se att priset på artiklarna har uppdaterats med 4%. Se kolum"Nytt Pris"

Steg 7: När du tycker att det ser bra ut, avmarkera Parkera

Steg 8: Klicka sedan på Frisläpp

 

Ska du använda dig av kampanjpriser?

Oavsett om du har valt alternativ 1 (Importerat en Excel-fil)  eller alternativ 2  (Manuellt i Prisavtal för försäljningspriser) kan du sätta ett kampanjpris.

Steg 1: Fyll i kolumnen "Nytt pris" antingen i Excel-filen innan du importerar eller manuellt direkt i Visma net.

Steg 2: Därefter bockar du i Kampanj. Då kommer ett fält för förfallodatum upp, där du anger när kampanjen ska sluta gälla.

Steg 3: Sedan bocka sedan ur Parkera

Steg 4: Klicka på Frisläpp