Hur ska jag göra om jag fått en dubbelbetalning från kund?

Går igenom hur du ska göra om en kund har betalat en faktura två gånger. Du kan antingen betala tillbaka till kunden eller dra av beloppet på senare faktura. Båda tillvägagångsätten gås igenom i artikeln.

1. Betala tillbaka till kunden

Gå till fönster Kundinbetalningar genom, Kundreskontra > Transaktioner > Kundinbetalningar (AR3020PL). Skapa en ny betalning genom att klicka på +, välj kund och ange belopp i kolumnen Betalt belopp i huvudet utan att länka den mot någon faktura. Klicka sedan på Frisläpp för att bokföra kundinbetalningen.

Därefter skapar du en ny betalning i fönstret Kundinbetalningar med typ: Återbetalning kund. Länka denna till betalningen du precis skapat genom att välja PosttypBetalning och löpnummer under Fakturanr. Skriv in beloppet i Betalt belopp och Frisläpp.

När du har Frisläppt återbetalningen så hittar du raden under fliken Historik.

2. Länka betalningen till en senare faktura

Gå till fönster Kundinbetalningar genom, Kundreskontra > Transaktioner > Kundinbetalningar (AR3020PL). Registrera först betalningen med Typ: Förskottsbetalning. Skriv in Betalt belopp och Frisläpp sedan betalningen.

Det ligger nu ett öppet saldo på kunden som kan användas på framtida fakturor. När du har en faktura du önskar att länka betalningen till, kan du öppna förskottsbetalningen och länka en faktura till denna. Lägg då till en ny rad och välja den öppna fakturan, välj sedan Frisläpp.

I detta fallet har jag betalat 1000:- SEK på en faktura med totalbelopp 6 250:-