I denna artikel går vi igenom en lista med steg att följa för att komma in på Visma Net vid eventuellt felmeddelande
- Kolla Vismas driftstatus
- Ibland kan problemet bero på ett driftavbrott hos Visma. Besök Vismas statussida för att se om de har några pågående problem eller planerade underhåll . Om det är ett känt driftproblem eller underhåll behöver du bara vänta till det är löst. På sidan hittar du även information om förväntade åtgärdstider och eventuella uppdateringar från Visma.
- Se om ditt konto har behörighet
-
I vissa fall kan problemet lösas genom att tillfälligt ta bort och sedan lägga tillbaka användarbehörigheter i Admin.
Så här gör du:
-
Gå in i Admin för Visma Net.
-
Ta bort användarens behörigheter och spara ändringarna under fliken Användare och roller > Spara och stäng.
-
Vänta i 30-60 sekunder för att låta systemet uppdateras.
-
Lägg tillbaka behörigheterna igen under fliken Användare och roller > Spara och stäng.
-
Försök sedan logga in på Visma Net igen.
-
- Om du nyligen fått ett nytt konto eller om du har fått ändrade behörigheter i en miljö, kan det ta en stund innan uppdateringarna slår igenom.
-
1. Logga ut och och logga in igen
Ett enkelt men ofta effektivt steg är att logga ut från Visma Net och sedan logga in igen. Detta kan rensa små problem med sessionen, kanske ligger det en uppdatering eller ändring som inte lyckats träda i kraft förens du loggar ut och in igen.
2. Testa en annan webbläsare
Problemet kan bero på den webbläsare du använder. Prova att öppna Visma Net i en annan webbläsare, exempelvis Chrome, Firefox eller Edge.
3. Testa inkognitoläge
Inkognitoläget låter dig surfa utan att cacheminne och cookies används. Öppna Visma Net i inkognitoläge och se om det fungerar. Fungerar det att öppna Visma Net i inkognitoläge så hittar du med största sannolikhet lösningen i nästa steg (4).
4. Rensa cacheminnet på webbläsaren
Cacheminnet kan lagra gamla data som orsakar problem med inloggningen. Testa att rensa cacheminnet på webbläsaren och försök igen.
Så här rensar du cacheminnet i de vanligaste webbläsarna:
- Chrome: Gå till Inställningar > Sekretess och säkerhet > Rensa webbinformation.
- Firefox: Inställningar > Sekretess & Säkerhet > Cookies och webbplatsdata > Rensa data.
- Edge: Inställningar > Sekretess, sökning och tjänster > Välj vad du vill rensa.
5. Kontrollera uppdateringar hos Windows och drivrutiner
Ibland kan inloggningsproblem bero på att operativsystemet eller viktiga drivrutiner är föråldrade. Kontrollera om det finns uppdateringar för Windows och drivrutiner och installera dem. Detta kontrollerar du genom att på din dator öppna Start > Inställningar > Windows update > Sök efter uppdateringar. Det är alltid bra att ha den senaste versionen nedladdad, du kan därför aktivera "Hämta de senaste uppdateringarna så snart de är tillgängliga", genom att se till att den är på.
6. Kontrollera VPN-inställningar
Om du har en VPN, annonsblockerare eller liknande säkerhetsprogram installerad på datorn så kan detta blockera åtkomsten till Visma Net, oavsett om säkerhetsprogrammet är aktiverat eller inte. Prova att avinstallera säkerhetsprogrammet och testa om problemet löser sig. I vissa fall kan installation av säkerhetsprogrammet leda till att anslutningen åter blockerar Visma Net även efter att datorn återställts.
7. Prova en annan dator
Om problemet kvarstår på din dator kan det vara värt att testa från en annan dator eller enhet. Detta hjälper dig att avgöra om felet är specifikt för din dator då det kan krävas en återställning av datorn.
8. Kontakta supporten
Om inget av ovanstående steg löser problemet är det dags att kontakta supporten. Det är alltid bra att du har så mycket information som möjligt redo om de steg du redan testat samt eventuella felmeddelanden du fått. Genom att följa dessa steg kan du öka chansen att snabbt komma åt Visma Net och minimera eventuella avbrott i ditt arbete.