Hur funkar prishanteringen i Severa

Går i denna guide igenom hur prishanteringen i Severa fungerar

 

Prishantering i Severa

 

  1. Klicka på kugghjulet uppe till höger för att komma till Inställningsfönstret i Severa
  2. Klicka därefter på Inställningar i den lista som öppnas
  3. En ny sida öppnas och du hittar och klickar på Prissättning längre ner i vänsterspalten
  4. Klicka sedan på Lägg till ny prislista för att lägga till en ny prislista. (Om en prislista ska justeras finns möjligheten att direkt klicka på en befintlig prislista för att göra justeringar)
  5. Vid addering av en ny prislista behöver man namnge prislistan, dess valuta samt ett standardpris.
  6. Därefter läggs timpriser till kopplat mot de olika arbetstyperna i systemet, detta görs genom knappen Lägg till timpriser.
  7. Välj därefter den arbetstyp som ska få ett specifikt pris. Alternativet finns att välja Alla arbetstyper för att välja ett och samma pris för samtliga arbetstyper i systemet.
  8. Det går även att särskilja priser mot olika personer men med samma arbetstyp. Detta görs genom att välja att fylla i fältet Genomförd av för att koppla priset mot en specifik användare i miljön.
  9. Utifrån de priser som lagts till i föregående steg fylls därefter prisregistret upp så att vi ser vilka priser som hör till prislistan.
  10. När vi använder prislistor finns dessutom möjligheten att skapa nya versioner längst upp till höger för den specifika prislistan. Med nya versioner av prislistan kan vi indexreglera den befintliga prislistan.
  11. Välj ett datum för när den nya versionen ska börja gälla.
  12. Därefter får vi möjligheten att i nästa fält välja vilken typ av reglering på priserna vi önskar göra, ingen reglering, procentuell reglering eller reglering i form av fast belopp.
  13. Vid procentuell reglering får vi möjligheten att ange procentuellt hur prislistan ska justeras i den nya versionen. I fältet öka anges en procentuell faktor och sedan finns fler alternativ i förhållande till vad den procentuella faktorn ska påverka.
  14. När ni är färdiga med priserna och reglering av prislistan, klicka på Spara och därefter på krysset för att gå vidare till nästa steg och hur vi kan implementera prislistan i systemet.
  15. Om det är en kundspecifik prislista som skapades, kan vi tilldela den till en kund.
    1. Gå till kundregistret Kunder uppe till vänster i vänsterspalten.
    2. Välj den kund som ska tilldelas den specifika prislistan.
    3. Gå till fliken Kundinställningar.
    4. Gå till fältet Prislista under fliken Faktureringsinformation.
    5. Välj prislistan som ska kopplas till kunden. Denna prislista kommer per automatik att vara standard för alla projekt som skapas upp mot kunden.

  16. Gå till Projekt för att koppla en prislista mot ett projekt.
    1. Gå till projektregistret Projekt uppe till vänster i vänsterspalten.
    2. Välj det projekt som ska tilldelas den specifika prislistan.
    3. Gå till fliken Finanser.
    4. Längst upp hittar du Ange priser, här kan du i fältet Prislista välja en specifik prislista som du önskar koppla mot ditt valda projekt.