Konfigurera anslutningen och starta igång dataimportjobb från Visma Net

Hur vi kan konfigurera en anslutning till Visma Net eller annat system samt sätta upp dataimportjobb för att automatiskt hämta data löpande.

Om detta är din första gång som du loggar in och ska ansluta hela miljön till Visma Net, scrolla ned så kommer du till rätt guide.

 

Om detta inte är första gången du loggar in på OneStop Reporting och en anslutning redan finns, men önskar på något sätt konfigurera anslutningen eller sätta upp ett nytt dataimportjobb från Visma Net till OneStop Reporting, följa stegen nedan.

  1. Navigera till Hämta data i menyn till vänster i OneStop Reporting-portalen.

  2. I denna meny har du nu 3 flikar i övre vänstra hörnet, Status, Dataimportjobb och Anslutningar.
    1. Fliken Status visar en överblick över statusarna på de senaste 5 dataimportjobben som har körts.
    2. I fliken Dataimportjobb finns en överblick över samtliga dataimportjobb som är skapade i miljön.
    3. I fliken Anslutningar finns en överblick över de anslutningar till olika system som är skapade i miljön.
  3. Skapa en ny anslutning
    1. Navigera till fliken Anslutningar under Hämta data, uppe till höger hittar du ett plus där det bredvid står Nytt.
    2. En dialogruta öppnas och du väljer här vilken integration eller system som du ska skapa en anslutning för, i detta exempel utgår vi från Visma Net. Välj därmed Visma Net i denna dialogruta och klicka på Nästa.
    3. Döp din anslutning till ett valfritt namn, exempelvis "Anslutning Visma Net". Klicka på knappen Connect to Visma Net, denna knappen använder ditt användarkonto för att ansluta till Visma Net. Om anslutningen lyckas byter knappen text och det står nu Autentiserad. Vill du att andra personer som har tillgång till OneStop Reporting och Hämta Data ska kunna hantera anslutningen om det skulle uppstå problem, dra i reglaget under knappen där du autentiserade anslutningen.
      Klicka därefter på Nästa.
    4. I nästa dialogruta får du nu möjligheten att välja vilka företag du vill ansluta till OneStop Reporting för att kunna hämta ut information. Om du inte hittar det företag du letar efter i listan, se till att du har åtkomst till Visma Net för det företaget. Bocka i det företag du vill ansluta och klicka på Slutför. (Du kan välja att bocka i flera i samma anslutning)
    5. Under Anslutningar kan du kontrollera att den nyupprättade dataanslutningen finns med i listan. Vill du göra justeringar i anslutningen, markera anslutningen och klicka på Redigera uppe i det högra hörnet.
  4. Skapa nytt dataimportjobb
    1. Navigera till fliken Dataimportjobb under Hämta data, uppe till höger hittar du ett plus där det bredvid står Nytt.
    2. En dialogruta öppnas och du väljer den anslutningen som du vill koppla dataimportjobbet till (den anslutningen som gjordes under steg 3). Markera anslutningen och klicka på Nästa.
    3. I nästa steg väljer du vilka företag som du vill hämta ut data i detta dataimportjobb. Har du i anslutningen haft flera företag kan du välja att skapa olika dataimportjobb för att hämta ut information från olika företag. Markera här det eller de företag du önskar skapa dataimportjobb för och klicka på Nästa.
    4. I nästa steg väljer vi vilken data vi ska hämta från Visma Net och hur långt tillbaka vi vill hämta data. I detta steg definierar vi därmed vilken typ av dataimportjobb som detta ska vara, vi brukar dela in dessa jobb i tre olika kategorier utifrån tidsintervall på data som hämtas.
      1. Dataimportjobb som hämtar samtlig data varje dag. (schemaläggs)

        För att skapa ett dataimportjobb som hämtar samtlig data varje dag markerar vi alla datapunkter som finns i listan. Därefter klicka vi på rullgardinslistan längst upp i dialogrutan och väljer där Dagar och skriver in 5 i rutan som exponeras, och klickar därefter på Nästa.
        Detta innebär att dataimportjobbet kommer att titta på förändringsdatum 5 dagar tillbaka i tiden och importera in all data som har förändringsdatum 5 dagar tillbaka.

      2. Dataimportjobb som hämtar samtlig data 360 dagar tillbaka. (schemaläggs inte)

        För att skapa ett dataimportjobb som hämtar samtlig data 360 dagar tillbaka markerar vi alla datapunkter som finns i listan. Därefter klicka vi på rullgardinslistan längst upp i dialogrutan och väljer där Dagar och skriver in 360 i rutan som exponeras, och klickar därefter på Nästa.
        Detta innebär att dataimportjobbet kommer att titta på förändringsdatum 360 dagar tillbaka i tiden och importera in all data som har förändringsdatum 360 dagar tillbaka. Detta jobb går inte att schemalägga, utan används vid behov.
      3. Dataimportjobb som hämtar samtlig data från start. (schemaläggs inte)

        För att skapa ett dataimportjobb som hämtar samtlig data från start markerar vi alla datapunkter som finns i listan. Därefter klicka vi på rullgardinslistan längst upp i dialogrutan och väljer där Sedan början, och klickar därefter på Nästa.
        Detta innebär att dataimportjobbet kommer att ta all data som finns i Visma Net för det bolag som vi valde i tidigare steg, och hämta in all data på de datapunkter vi valt i detta steg.
    5. I nästa steg, som också är vårt sista, får vi nu möjligheten att döpa vårt dataimportjobb, mata in en beskrivning om vi önskar samt schemalägga vårt dataimportjobb om vi vill och om det tillåts av systemet. Ett tydligt namn på jobbet är att föredra, exempelvis Visma Net Import All Data. En beskrivning kan vara bra för att förtydliga om det skulle vara några frågetecken.
      Schemaläggningen kan användas på dataimportjobb som hämtar in data 5 dagar eller färre tillbaka i tiden. Vid schemaläggning rekommenderar vi att ni klickar i samtliga dagar för hämtning och väljer i rullgardinslistan att hämta ut data under ett tidsintervall på dagen, förslagsvis under natten. Vill ni därefter automatiskt ha uppdateringar av data oftare under dagen rekommenderar vi att ni skapar flera dataimportjobb med samma inställningar, men med olika tidsintervall i rullgardinslistan. När dessa inställningarna är gjorda, välj Spara eller Spara och kör beroende om ni vill köra jobbet direkt eller senare.

 

Vid första inloggning och anslutning mellan OneStop Reporting och Visma Net

Vid första gången du loggar in i OneStop Reporting och ska ansluta OSR till Visma Net möts du av en dialogruta som välkomnar dig och uppmanar dig att konfigurera anslutningen till ditt affärssystem.

  1. Starta Konfigurationen: Klicka på Starta i dialogrutan för att påbörja konfigurationen.
  2. Acceptera Policys: Godkänn eventuella policys för att fortsätta och möjliggöra installation och integration.
  3. Välj Integration: Välj Visma Net som din integrationslösning.
  4. Initiera Anslutningen: Starta anslutningen och hämta data från Visma Net genom att klicka på knappen Connect to Visma Net.
  5. Autentisera Användare: En dialogruta kommer att visas där du godkänner anslutningen med ditt användarkonto. Om anslutningen lyckas, ändras knappen till Autentiserad.
  6. Fortsätt Konfigurationen: Klicka på Nästa och följ de efterföljande stegen för att slutföra anslutningen och sätta upp dataimportjobben.
  7. Verifiera Anslutningen: Under Anslutningar kan du kontrollera att den nyupprättade dataanslutningen finns med i listan.

Hantering av dataimportjobb

När anslutningen är upprättad för första gången skapar systemet automatiskt tre standarddataimportjobb. Dessa jobb kan hittas under menyvalet Hämta data och därefter under fliken Dataimportjobb. Om du vill skapa ytterligare dataimportjobb kan detta också göras från denna flik.

 

Tänk på att det går att manuellt trigga ett dataimportjobb, under Dataimportjobb markerar du det jobb som du vill köra, och därefter klickar på Kör uppe till höger. Här kan du också redigera dataimportjobbet om du önskar, då markerar du jobbet och klickar på Redigera.