Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

SEPA-bankfil

Beroende på vilken bank företaget har kan inställningarna för bankkonto behöva se annorlunda ut (utöver standard-inställningar) för att göra det möjligt att skapa och skicka en giltig SEPA-fil, denna artikel avser Nordea, Swedbank och DNB. Skrolla ner för att se just ditt företags specifikationer.

Nödvändiga inställningar

Du finner inställningar för företaget på företagsnivå under fliken GenerellFöretagsinformation → "Bankkontonummer: ...". För att det ska vara möjligt att skapa en godtagbar SEPA-fil som kan laddas upp hos banken behöver något av fälten "IBAN" eller "Kontonummer" (BBAN) vara ifyllt.

 

För att medarbetare ska kunna få utbetalningar behöver det finnas ett bankkontonummer eller IBAN för dem, detta ställer du in under Personlig info i personalkortet på respektive anställd.

 

Du finner SEPA-filen bland lönedokumenten, denna artikel förklarar mer. Du kan ändra utbetalningsdatumet direkt i dokumentet innan du laddar ner filen. Detta är även möjligt att ändra i modulen Företagsinställningar som du finner under fliken Generell på företagsnivå.

OBS! Om företagets bank är Nordea eller SEB behöver ni ha i åtanke att deras behandlingstid är en bankdag, ställ därför in till exempel den 24 om ni vill att utbetalningen ska verkställas den 25.

I dokumentet kan du även ladda ned SEPA-filen och därefter ladda upp den på internetbanken.

 

Nordea

Nordea har två kundinloggningar, Corporate Access och Nordea Business. Dessa har olika SEPA-specifikationer, Corporate Access SEPA kräver SignerID. Följ instruktionerna i början av artikeln för att komma till rutan nedan. Därefter ska fälten "SignerID" och "Bank Kundnummer" fyllas i. I vissa fall kan även BIC behövas.

 

Swedbank

Fälten "SignerID" och "Avtalsnummer" krävs för att använda SEPA, följ instruktionerna ovan för att hitta rätt. I vissa fall kan även BIC behöva fyllas i.

 

DNB

Om företaget har DNB bank och använder SEPA behöver medarbetares bankkonto vara svenskt då det inte är möjligt att göra löneutbetalningar till IBAN i denna bank. Några saker som är bra att veta är:

  • Den dagen medarbetare ska ha lönen på sitt konto är det betalningsdatum som ska väljas. Filen ska skickas in senast kl. 13:30 dagen före RequestedExecutionDate.
  • Följ instruktionerna i början av artikeln och fyll i divisionsnamn i fältet "Bank Kundnummer" samt abonnemangsnummer i fältet "SignerID".