SEPA-bankfil
Beroende på vilken bank företaget har kan inställningarna för bankkonto behöva se annorlunda ut (utöver standard-inställningar) för att göra det möjligt att skapa och skicka en giltig SEPA-fil, denna artikel avser Nordea, Swedbank och DNB. Skrolla ner för att se just ditt företags specifikationer.
OBS! Den 22 november 2025 har nya europeiska riktlinjer för SEPA (V09) trätt i kraft, dessa riktlinjer kräver strukturerad adressdata. Detta innebär strikta teckenbegränsningar för adressinformation. Ort får innehålla max 35 tecken och postnummer max 16 tecken. Om banken kräver V09 men avvisar filen på grund av adressfel behöver adressen förkortas i Nmbrs.
Nmbrs följer riktlinjerna fullt ut men flera banker, särskilt internationella, kan ännu ha problem med att stödja det nya formatet. För att Nmbrs användare ska kunna fortsätta behandla betalningar har Nmbrs släppt ett flexibelt val av SEPA-format. SEPA-filerna kommer att genereras i den nya standarden, V09, om filen avvisas kan användare manuellt återgå till den gamla standarden, V03.
För att göra inställningen gå till Företag → Löneinställningar → Inställningar lönedokument och skrolla längst ner till SEPA dela betalningar. Bocka därefter i rutan för att aktivera den tidigare versionen.

Nödvändiga inställningar
Du finner inställningar för företaget på företagsnivå under fliken Generell → Företagsinformation → "Bankkontonummer: ...". För att det ska vara möjligt att skapa en godtagbar SEPA-fil som kan laddas upp hos banken behöver något av fälten "IBAN" eller "Kontonummer" (BBAN) vara ifyllt.

För att medarbetare ska kunna få utbetalningar behöver det finnas ett bankkontonummer eller IBAN för dem, detta ställer du in under Personlig info i personalkortet på respektive anställd.

Du finner SEPA-filen bland lönedokumenten, denna artikel förklarar mer. Du kan ändra utbetalningsdatumet direkt i dokumentet innan du laddar ner filen. Detta är även möjligt att ändra i modulen Företagsinställningar som du finner under fliken Generell på företagsnivå.
OBS! Om företagets bank är Nordea eller SEB behöver ni ha i åtanke att deras behandlingstid är en bankdag, ställ därför in till exempel den 24 om ni vill att utbetalningen ska verkställas den 25.
I dokumentet kan du även ladda ned SEPA-filen och därefter ladda upp den på internetbanken.

Nordea
Nordea har två kundinloggningar, Corporate Access och Nordea Business. Dessa har olika SEPA-specifikationer, Corporate Access SEPA kräver SignerID. Följ instruktionerna i början av artikeln för att komma till rutan nedan. Därefter ska fälten "SignerID" och "Bank Kundnummer" fyllas i. I vissa fall kan även BIC behövas.

Swedbank
Fälten "SignerID" och "Avtalsnummer" krävs för att använda SEPA, följ instruktionerna ovan för att hitta rätt. I vissa fall kan även BIC behöva fyllas i.
DNB
Om företaget har DNB bank och använder SEPA behöver medarbetares bankkonto vara svenskt då det inte är möjligt att göra löneutbetalningar till IBAN i denna bank. Några saker som är bra att veta är:
- Den dagen medarbetare ska ha lönen på sitt konto är det betalningsdatum som ska väljas. Filen ska skickas in senast kl. 13:30 dagen före RequestedExecutionDate.
- Följ instruktionerna i början av artikeln och fyll i divisionsnamn i fältet "Bank Kundnummer" samt abonnemangsnummer i fältet "SignerID".