Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Lägg till en anställd

Följ stegen nedan för att snabbt och smidigt lägga till en anställd i ditt företag.

OBS! Följ denna artikel om du vill importera anställda istället.

När du klickar på fliken Utforskaren i vänsterpanelen och väljer ett företag kommer det se ut på detta vis. Därefter klickar du på +-tecknet på "Anställd"-raden.

 

Därefter kommer du till denna sida och här behöver du minst fylla i de fälten med en röd "*" och du kan även lägga in bild på personens Id-handling om så önskas. När du är nöjd, klicka på "NÄSTA".

 

Nästa sida som kommer upp är denna, fyll i valfri information om den anställde. När du är klar, klicka på "NÄSTA".

 

Därefter skall information om bankkonto fyllas i, "Typ" ska vara standard.

 

Nästa steg är att fylla i om det är en visstid- eller tillsvidareanställning, vilken skattetabell medarbetaren har men även andra fält som kollektivavtal eller funktion. Under dokument kan man lägga till kontrakt och arbetstillstånd.

 

Sista steget är att lägga till schema, lön, eventuella fasta lönearter och pro rata.

  • Sysselsättningsgraden definieras av heltidsschemamodellen, här fyller du i medarbetarens schema och sysselsättningsgraden räknas automatiskt ut beroende på skillnaden i timmar gentemot företagets heltidsschema. Är dem samma blir sysselsättningsgraden 100%.
  • För lönen väljer du först löneform och sedan värde.
  • Om en ny anställd har fasta lönearter så som förmåner eller löneväxling kan man lägga till det redan i detta steg.
  • Pro rata-faktorn används om en anställd börjar eller slutar mitt i en månad. Lönen beräknas om för att motsvara en lika stor andel som anställningsdagar i månaden. Bocka i rutan om den anställde inte börjar sin anställning den första dagen på första anställningsmånaden eller avslutar sin anställning den sista dagen på månaden.

 

Klart!

 

För att komma till din nya medarbetare går du till UtforskarenFöretag → vald person.