Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Mata in data i Nmbrs

Här går vi igenom på vilka sätt avvikelser kommer in i systemet.

Innehållsförteckning

  • Manuell inmatning
  • Import
  • Integrationer / API
  • Snabbinmatning
  • Avvikelseformulär

Manuell inmatning

Detta är ett vanligt sätt att registrera avvikelser på och det gör du via tidregistreringsmodulen efter att ha klickat dig in på rätt medarbetare. Även medarbetare kan registrera sina avvikelser där via sin inloggning, i detta fall skickas ett avvikelseformulär automatiskt till den person som har valts i attestflödet (vanligtvis en chef eller administratör). Läs mer om hur du ställer in ett attestflöde här.

Gå till UtforskarenAnställdTidregistrering. I det övre högra hörnet kan du välja vilken vy du vill ha, månad, vecka eller dag. I månadsvyn kan du registrera dagar och i vecko- eller dagsvyn kan du registrera timmar. För att markera dagar klickar du och drar för att välja vilka dagar eller timmar du vill registrera avvikelser för. Notera att du måste dra utanför det gråmarkerade schemat, annars kommer det inte fungera.

När du har markerat dagar eller timmar kommer denna ruta upp, här kan du justera start- och slutdatum, välja om denna avvikelse upprepar sig varje vecka, lägga till en beskrivning och välja vilken typ av avvikelse det gäller. Om företaget har ett anpassat kollektivavtal är det viktigt att relevanta tidregistreringskoder har lagts till i tidregistreringsmodellen eftersom det är dessa du kan välja mellan i rullgardinsmenyn.

Om du väljer veckovyn kommer det att se ut på detta sätt, här har medarbetaren varit hemma för vård av barn mellan klockan 13:00 - 17:00.

 

Import

Importfunktionen kan användas för att importera en mängd olika data som anställda, företag, kostnadsställen, lönearter samt timmar och dagar. Du kan välja att importera ny data eller att uppdatera befintlig information. Om du väljer uppdateringsalternativet, notera att all data i uppdateringsfilen kommer att uppdateras, så se till att filen endast innehåller data som behöver uppdateras.

För att komma till modulen gå till ditt valda företag → GenerellImportera/exportera företagsnivå. Här kan du sedan ladda ner en Excelmall. Fyll i den data du vill importera eller uppdatera och ladda sedan upp filen igen.

OBS! Notera att det inte går att ångra importer när de väl är gjorda, därför rekommenderas det att göra importen i Sandbox först för att se att utfallet blir korrekt.

 

Integrationer / API

Integrationer är ett smidigt sätt att få in data i lönesystemet, Nmbrs har en del färdiga integrationer till olika försystem, men det finns även möjlighet att bygga nya integrationer. Kontakta oss så undersöker vi vilka möjligheter det finns till integration för just ditt försystem. 

 

Snabbinmatning

Detta är en funktion som tillåter dig att lägga till rörliga timkoder och lönearter för flera anställda på en gång. Du kan enkelt nå den genom att söka efter den via hamburgaremenyn, näst längst upp till höger på sidan eller genom att spara den som en modul på företagets startsida.

Tryck på pluset och börja anpassa din snabbinmatning. Välj lönearter och/eller timkoder, du kan även välja att filtrera personalen som ska omfattas av snabbinmatningen i personalfiltret, till exempel om en viss avdelning ska få bonus.

När du har sparat din snabbinmatning finner du den under modulen, klicka på vald snabb post och fyll i värdet för alla medarbetare. Om du väntar på mer information för att avsluta din snabbinmatning kan du klicka på "SPARA", när du är färdig, klicka på "TILLÄMPA". Nu kommer informationen automatiskt att hamna på medarbetarnas interaktiva lönespecifikationer och ingå i nästa lönekörning.

 

Avvikelseformulär

Medarbetare kan själva rapportera sin tid via Nmbrs mobilapp eller via sin inloggning till systemet. För att detta ska vara möjligt behöver det skapas en attestflödesmodell som bestämmer vem som ska attestera medarbetares avvikelseformulär. Läs mer i denna artikel för att lära dig hur man skapar en attestflödesmodell.