Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Arbetsgivardeklaration (AGI)

I denna artikel får du ta del av hur man skapar och skickar en arbetsgivardeklaration i Nmbrs samt vanliga felmeddelanden som kan uppstå.

Innehållsförsförteckning

  • Skapa arbetsgivardeklaration
  • Skicka arbetsgivardeklaration
  • Vanliga felmeddelanden

 

Skapa arbetsgivardeklaration

Innan du kan skapa en arbetsgivardeklaration, måste du fylla i företagsinformationen. För att komma till rätt modul går du till UtforskarenFöretagLöneinställningarOrganisationsnummer. Klicka rakt på modulen så denna ruta kommer upp, du behöver fylla i samtlig information för att kunna skapa AGI. Skapa först en kontaktperson innan du fyller i informationen nedan, följ denna artikel för hur du skapar en kontaktperson för företaget.

 

 

 

OBS! Arbetsgivardeklarationen kan bara skapas för perioder med låsta lönekörningar.

Det finns två sätt att skapa och skicka arbetsgivardeklarationen, antingen kan du klicka på pilen vid "Skapa arbetsgivardeklaration" direkt i lönekörningen, eller så kan du skapa den i modulen på företagsnivå under fliken Lönekörning.

Denna ruta kommer komma upp. Om informationen är korrekt klicka på "SKAPA ARBETSGIVARDEKLARATION".

 

Efter att arbetsgivardeklarationen har skapats kommer den att synas i modulen, om du klickar på den kommer du få upp en översikt där du kan se bland annat avdragen preliminär skatt, summa arbetsgivaravgifter och SLF till exempel. Klickar du på "mer.." kan du se en översikt över alla arbetsgivardeklaration och göra olika åtgärder som att radera en arbetsgivardeklaration eller ladda ner den i XML-filformat.


 

OBS! AGI:n skapas per period vilket innebär att du till exempel måste skapa en AGI för januari och februari för att generera en fil för mars. Du behöver inte ändra period eller gå in i oskyddat läge för att göra detta, utan enbart följa stegen ovan.

 

Skicka arbetsgivardeklaration

Du kan välja att ladda upp deklarationen manuellt på Skatteverkets hemsida och markera i Nmbrs att du har skickat in den, eller så kan du skicka in den automatiskt via API. Om du vill skicka den manuellt, klicka på klockan bredvid "Skicka arbetsgivardeklaration" i lönekörningen och bocka i "Markera som skickad".

 

Om du vill skicka arbetsgivardeklarationen automatiskt till Skatteverket behöver du först aktivera "Skicka arbetsgivardeklaration" i ditt workflow. Navigera till workflowmodulen under fliken Lönekörning och bocka i aktiviteten. Om du inte hittar alternativet på företagsnivå kan du följa denna artikel för att aktivera aktiviteten i ditt workflow.

När du har aktiverat funktionen kan du se att steget dyker upp i företagets workflow och brevikonen kommer fram i modulen Arbetsgivardeklaration. Du kan även skicka AGI:n via brevikonen.

Skatteverkets ikon ersätter brevikonen efter det att man har valt alternativet "Skicka till Skatteverket". När deklarationen har skickats till Skatteverket ändras status till "Mottaget" och raden blir grå.

Klickar du på Skatteverkets ikon så öppnas en ny flik till Skatteverket för att logga in direkt via Mobilt BankID. Du måste digitalt signera den inskickade arbetsgivardeklarationen för att Skatteverket skall godkänna deklarationen.

agi_13.png

Vanliga felmeddelanden

När du skapar en arbetsgivardeklaration i Nmbrs kan du stöta på en del felmeddelanden. Vi har lagt till de vanligaste felmeddelandena och hur du löser dem.

Felmeddelande Lösning
Invalid (Invalid XML schema: The element 'Kontaktperson' in namespace 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1' has incomplete content. List of possible elements expected: 'Epostadress, Namn, Telefon' in namespace 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1'.) Det finns ingen kontaktperson för företaget. Klicka här för att se hur du lägger till kontaktpersoner för företaget.
Invalid (Invalid XML schema: The element 'Kontaktperson' in namespace 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1' has incomplete content. List of possible elements expected: 'Telefon' in namespace 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1'.) Kontaktpersonen för företaget har inget telefonnummer (enbart ett mobilnummer). 
Invalid (Invalid XML schema: The element 'Kontaktperson' in namespace 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1' has incomplete content. List of possible elements expected: 'Epostadress' in namespace 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1'.) Kontaktpersonen för företaget har ingen e-postadress.
Invalid (Invalid XML schema: The 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1:Specifikationsnummer' element is invalid - The value '0' is invalid according to its datatype 'Long' - The MinInclusive constraint failed.) Det saknas specifikationsnummer 
i skatteinställningarna
för en eller flera anställda. Kolla på de senast tillagda.

Invalid (Invalid XML schema: The 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1: 

KontantErsattningUlagAG' element is invalid
- The value '-940' is invalid according to its datatype 'Long' - The MinInclusive constraint failed.)

Det ligger ett negativt värde på en anställd. Det är inte möjligt att skicka negativa värden.
Ogiltig (Invalid XML schema: The 'http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1:BetalningsmottagarId' element is invalid - The value 'xxxxxxxxxx' is invalid according to its datatype 'String' - The Pattern constraint failed.) En anställd, vars 10-siffriga personnummer motsvarar 'xxxxxxxxxx' är felaktigt inlagt. Personnumret måste vara 12-siffrigt.
Ogiltig (Internal error (The given key was not present in the dictionary.) Du har skapat en lönekörning och efteråt raderat skatteinställningar för anställd(a). Lägg till skatteinställningar för anställd(a) igen.
"Frånvarouppgifter för arbetsgivare xxxxxxx och redovisningsperiod 2025-03 kan inte laddas upp" Felmeddelandet beror på att det tidigare har skickats frånvarouppgifter en gång och det går inte att skicka en till gång med frånvarouppgifter via api. (Skatteverket stödjer inte det) då ska AGI laddas upp manuellt och välja att inte ta med frånvaro istället.
Invalid (Invalid XML schema: The ´http://xmls.skatteverket.se/se/skatteverket/da/komponent/schema/1.1:ArbetsplatsensGatuadress´ element is invalid - The Value "is invalid according to its Datatype "string" - The pattern constraint failed.) Arbetsplatsens adress saknas i någon av perioderna, för att lösa problemet måste ni radera körningen för perioden där adressen saknas, lägg sedan till adressen och kör körningen på nytt.